چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نرمافزار آموزشی مبتنی بر الگو گانیه و بریگز بر سطوح شناختی یادگیری و بهبود نگرش درس ریاضی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397انجام شد.
روش: شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان سوم ابتدایی منطقه لالجین بودند که براساس برآورد انجامشده تعداد دانشآموزان در حدود 250 نفرمیباشد. از جامعه مذکور و براساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند که به روش تصادفی ساده در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار این پژوهش از پرسشنامه نگرش آیکون (1979)، آزمون محققساخته و نرمافزار محقق ساخته بود. گروه آزمایش بهمدت 8 جلسه 45 دقیقهای مباحث (انواع خط، محیط و مساحت اشکال هندسی) را آموزش دیدند و گروه کنترل با روش متداول آموزش خود را دریافت کردند.
یافتهها: قبل از اجرای آموزش برای هر دو گروه آزمایش و کنترل پیشآزمون اجرا شد و در پایان آموزش آزمون مجدد برای هر دو گروه تکرار شد. آزمون از شاخصهای آماری شامل آمار توصیفی و استنباطی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جدول، نمودار و آزمون t مستقل استفاده شد.
نتیجهگیری: نشان داد یادگیری دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافت و همچنین نتایج نشان داد میان آموزش به روش نرمافزار آموزشی و نگرش دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. بهطورکلی نتایج بهدستآمده از این پژوهش برتری این روش آموزشی را نشان داد.
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of educational software based on the Ganiyeh and Briggs model Cognitive Levels of Learningand improving the attitude of math students in elementary school students. Method: The quasi-experimental research method was pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study is all third grade elementary students of the Laljin region, which is estimated to be about 250 students per student. From the mentioned population and based on multi-stage cluster sampling, 30 subjects were selected as the statistical sample that were randomly assigned to the experimental and control groups. The instrument of this study was an Icon Questionnaire Questionnaire (1979), a researcher-made and multimedia test. Results: The experimental group trained for 8 sessions of 45 minutes on topics (line types, geometric shapes and geometric shapes), and the control group received regular training. Before the training, both the experimental and control groups were run and the test was repeated for the two groups at the end of the training. The statistical tests including descriptive statistics such as frequency, percentage, mean, standard deviation, table, and charts, and independent t-test were used. Conclusion: The results showed that the students 'learning in the experimental group was significantly increased compared to the control group, and also the results showed that there is a significant relationship between education through educational software and students' attitude. In general, the results of this study showed the superiority of this educational method.
خلاصه ماشینی:
برخي از اين مشکلات را ميتوان با توجه به الگويهاي طراحي آموزشي و ارائه اصول آموزش تا حدودي بر طرف کرد، بيان صحيح و قابل فهم اهداف ، ارائه درس به ساختار يافته و منظم ، ايجاد فرصت تمرين و انتقال آموخته ها، فعال بودن شاگرد در جريان آموزش و ارتباط داشتن مطالب جديد با دانش قبلي دانش آموزان ضمن افزايش کيفيت تدريس و ارائه آموزش ، باعث افزايش يادگيري آن ها ميشود و وجود الگوي آموزشي که تمام اين عناصر را داشته باشد، ميتواند وضعيت موجود را به حد مطلوب برساند (بيرمي، ١٣٨٨).
بنابراين هدف اين پژوهش بررسي تأثير آموزش چندرسانه اي مبتني بر الگو گانيه و بريگز بر ميزان يادگيري و بهبود نگرش درس رياضي دانش آموزان است .
يزداني (١٣٩٥) در پژوهشي تحت عنوان بررسي تأثير نرم افزار آموزشي بر يادگيري و يادداري دانش آموزان اول ابتدايي در درس رياضي نشان داد که بين متوسط نمرات آزمون يادگيري و يادداري دانش آموزاني که از طريق نرم افزار آموزش ديدند، با ميانگين نمرات گروه کنترل تفاوت معني داري وجود دارد.
مرادي، خزائي، کريمي و ولايتي (١٣٩٤) پژوهشي تحت عنوان تأثير چندرسانه اي آموزشي مبتني بر الگوي طراحي آموزشي گانيه بر يادگيري و يادداري دانش آموزان کم توان ذهني، يافته ها نشان داد که بين ميزان يادگيري و يادداري گروه آزمايش و کنترل در درس علوم تفاوت معناداري وجود دارد و گروه آزمايش از يادگيري و يادداري بهتري بهره مند شده است .