چکیده:
امروزه داشتن مشتریانی وفادار و حتی هوادار از برند که حتی در شرایط بحران به هواداری از برند بپردازند و با هواداری از برند تصویر برند را در ذهن سایر افراد بهبود بخشند، بسیار حائز اهمیت میباشد. با توجه به افزایش روزافزون کاربران رسانههای اجتماعی و با در نظر گرفتن آنها بهعنوان مشتریان بالقوه کسبوکارها و همچنین ازآنجاکه امروزه یکی از شبکههای اجتماعی محبوب و پرکاربرد برای کسبوکارها بخصوص در ایران، رسانهی اجتماعی اینستاگرام میباشد، پژوهش حاضر به بررسی آمیختگی با برند در خود پنداره کاربران رسانهی اجتماعی اینستاگرام با برندهای خدمات زیبایی که با توجه به قابلیتهای تصویری اینستاگرام یکی از صنعتهای رو به رشد و محبوب در شبکههای اینستاگرامی میباشد، میپردازد.این پژوهش کاربردی، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کاربران رسانهی اجتماعی اینستاگرام است که با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس، 280 نفر بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها به روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، توسعهی آمیختگی با برند در خودپنداره مشتریان، برای صاحبان کسبوکار ایجاد هواداری از برند میکند و همچنین موجب وفاداری به آن برند میشود، بنابراین توصیه میشود صاحبان کسبوکار به توسعهی برند خود بهخصوص در بستر شبکههای اجتماعی پرکاربرد و تأثیرگذار مانند اینستاگرام با توجه به ویژگیهای درونی و روانشناختی مصرفکنندگان، بپردازند تا بتوانند از منافع مادی و معنوی این شبکهها استفاده کنند.
Today, it is very important to have loyal customers and even fans of a brand that, even at the time of crisis, support the brand and improve the brand image in the minds of other people. Due to the increasing number of social media users who are the potential customers of businesses, and as Instagram is one of the most popular and widely used social networks for businesses, especially in Iran, the present research has investigated the brand engagement in the self-concept of Instagram social media users of beauty service brands. Based on the visual capabilities of Instagram, this industry is one of the fast growing and popular industry on Instagram network.This applied research is a descriptive survey. The statistical population of the study consisted of Instagram social media users amongwhich 280 people were selected using non-probability convenience sampling method. Data analysis performed by structural equation modeling. The results showed that the development of brand engagement in customers' self-concept creates brand support for business owners and leads to the loyalty of that brand. Therefore, it is recommended that business owners develop their brands, especially in the context of widely used and influential social networks such as Instagram, according to the internal and psychological characteristics of consumers, so that they can benefit from the financial and non-financial benefits of these networks.
خلاصه ماشینی:
بـر اسـاس نتـايج ايـن پـژوهش ، توسـعه ي آميختگـي بـا برنـد در خودپنـداره مشــتريان ، بــراي صــاحبان کســب وکــار ايجــاد هــواداري از برنــد مــيکنــد و همچنــين موجب وفاداري به آن برند مـيشـود، بنـابراين توصـيه مـيشـود صـاحبان کسـب وکـار بـه توسـعه ي برنـد خـود بـه خصـوص در بسـتر شـبکه هـاي اجتمـاعي پرکـاربرد و تأثيرگـذار ماننــد اينســتاگرام بــا توجــه بــه ويژگــيهــاي درونــي و روان شــناختي مصــرف کننــدگان ، بپردازند تا بتوانند از منافع مادي و معنوي اين شبکه ها استفاده کنند.
گـرايش فـردي بـه برنـد در خودپنـداره هـر فـرد با عنوان آميختگـي افـراد بـا برنـد در خـود پنـداره شـان ناميـده مـيشـود و بيــانگر ايــن موضــوع اســت کــه آميختگــي بــا برنــد در خودپنــداره موجــب نشـان دادن توجـه بـيش تـر بـه برنـد، رجـوع بـه برنـد و تـرجيح برنـدهاي محبوب افراد و تجربيات بهتـر از آن برنـدهاي محبـوب مـيشـود کـه باعـث ميشود مشـتري حساسـيت کـم تـري بـه قيمـت برنـدهاي محبـوبش نشـان دهــد (گــول و همکــاران ، ٢٠٢٠).
Tasci and Guillet هواداري از برند: بــر اســاس مطالعــه اي کــه مــاتزلر و همکــاران ١ (٢٠٠٧) انجــام داده انــد يــک رابطه ي مثبت بـين بشـارت بـراي برنـد و شـوق و اشـتياق بـه برنـد وجـود دارد کـه در آن بشـارت بـه معنـاي گسـترش ديـدگاه مثبـت و تشـويق ديگـران بـه تعامـل و آميختگـي بـا برنـد مـيباشـد و مفهـومي فراتـر از گفتـه هـاي مشـتري اســت .
(2008), “When consumers love their brands: exploring the concept and its dimensions”, Journal of Business Research, Vol. 61 No. 10, pp.
(2012), “The grounded theory approach to consumer-brand engagement”, International Journal of Market Research, Vol. 54 No. 5, pp.