چکیده:
هدف: گردشگری بهعنوان یکی از ارکان رشد و توسعه اقتصادی کشور، در زمینه کسب منافع اقتصادی، پتانسیل زیادی دارد. در این بین، بخشی که در صنعت گردشگری در جزیره کیش بسیار به آن کمتوجهی شده، سوغات و عوامل خرید سوغات است. پژوهش کیفی حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر انتخاب محصولات سوغاتی انجام شده و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. روش: برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری بود و با بهرهمندی از روشهای هدفمند و گلوله برفی انجام شد که بر مبنای آن، 20 مصاحبه با خبرگان مطرح در زمینه گردشگری انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها، طی فرایندهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به شکلگیری مدل عوامل موثر بر انتخاب محصولات سوغاتی بر مبنای نظریهپردازی دادهبنیاد انجامید. این مدل شامل شش بخش است که در خصوص شرایط علّی، ارزشی که گردشگر کسب میکند، بیشتر است. نتیجهگیری: در این پژوهش، دو پدیده خاطرهسازی از گردش و بهبود تعاملات با دایره دوستان، بهعنوان پدیدههای اصلی شناسایی شده است. عوامل مداخلهگر، شرایط اقتصادی و ویژگیهای شخصیتی گردشگر را شامل میشود. بستر این پژوهش، فرهنگ گردشگران است. راهبردهای اصلی نیز عبارتاند از: جذابیت و اصالت در بازار و پیامد اصلی این پویایی، بازار و جذب گردشگر.
Objective: As one of the pillars of economic growth and development of the country, Tourism has high potentials in the field of economic benefits. In the meantime, souvenirs and the effective factors have received a little attention in Kish Island. The main question in this research is “what factors can determine the selection of souvenir products in Kish region?” Therefore, in this research, the factors affecting the selection of souvenir products in the Kish region and the consequences are identified. Moreover, other questions regarding the factors affecting the selection of souvenir products in Kish region and the consequences of identifying the factors affecting the selection of souvenir products in Kish region need to be reviewed in order to answer the main research question. Methodology: The present study is both applied and fundamental in terms of purpose. On the other hand, the present study is regarded as a qualitative research because the researcher intends to propose a model based on qualitative methods (grounded theory) about the factors affecting the purchase of souvenirs among the tourists. The statistical population includes the managers and the experts in the field of tourism, handicrafts, and marketing who have market experience as well as the academic experts. In this study, twenty people were interviewed. The interviews were conducted in order to collect data in the main part of the research and measure the research variables.
خلاصه ماشینی:
3688 دريافت : ١٣٩٨/٠٨/٠٤، پذيرش : ١٣٩٩/٠٦/١٠ نوع مقاله : علمي پژوهشي © دانشکده مديريت دانشگاه تهران مقدمه تأثير متقابل گردشگري و سوغات بر يکديگر، به اکثر پژوهشگران اثبات شده است ، زيرا سوغات مي تواند يکي از عوامـل مؤثر در جذب گردشگر باشد و در مقابل ، صنعت گردشگري در رشد، توسعه و گسترش سـوغات و محصـولات فرهنگـي ، حفظ اصالت و بهبود کيفيت در اين زمينه ، مؤثر واقع شود.
Oh, Cheng, Lehto & O’Leary 2.
همان طور که در اين پژوهش بيان داشتيم ، بيشـتر پژوهشـگران انتخـاب سـوغاتي و خريـد را امـري غيربرنامه ريزي شده مي دانند و اين موضوع نشان مي دهد، عواملي که مـي تواننـد بـر قصـد خريـد آنـي سـوغات در بـين گردشگران مؤثر باشند، مي توانند زمينه را براي قصد خريد و انتخاب سوغاتي فـراهم کننـد.
در اين پژوهش ، همان طور که مشخص است سعي اصلي پژوهشگر بر اساس رويکرد کمي براي شناسايي عوامل مؤثر بر رفتار خريد گردشگران بوده و به ويژگي جمعيت شناختي ، ويژگـي هـاي محصولات اشاره شده است .
Kamal, Chu, & Pedram 2.
از سويي ، از جمله پژوهش هاي کيفي است ، زيرا پژوهشگر قصد دارد بر اساس روش هـاي کيفـي (گرنـدد تئـوري ) مـدلي پيرامون عوامل مؤثر بر خريد سوغات در بين گردشگران ارائه دهد.
در اين پژوهش علاوه بر اين موضوع ، اهميـت مقصد گردشگري نيز به عنوان يکي از پيامدهاي شناسايي عوامل مؤثر در انتخاب سوغاتي بيان شده است .
(in Persian) Kim, S.
Souvenir Shopping Attitudes and Behavior Among Chinese Domestic Tourists: An Exploratory Study.