چکیده:
پژوهش حاضر در جهت شناخت و ارزیابی قابلیتهای مزیتی استفاده از نام تجاری (برند) بر اساس مدل «آکر» در صنایع غذایی ایران و بررسی علل ضعف برخی از شرکتها در بهکارگیری نام تجاری است و در راستای بهکارگیری و استفاده از این ابزار تجاری به منظور ارتقای این صنایع پیشنهادهایی ارائه میدهد. جامعه و نمونهی آماری از میان مشتریان محصولات شرکتهای مهرام، تک ماکارون، پگاه و شیرین عسل انتخاب شدهاند و برای تجزیه و تحلیل دادهها و یافتههای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. در آمار توصیفی از جدول فراوانی و میانگین و در آمار استنباطی از آزمونهای تحلیل واریانس یک طرفه وتوکی استفاده شده است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که در این چهار شرکت به شاخصهای قیمت، تبلیغات و تعهد در مقایسه با سایر شاخصها توجه بیشتری شده است و این سه شاخص نسبت به شاخصهای رهبری، ارزش، کیفیت و هویت در رتبهی بالاتر و از نظر میانگین در رتبهی دوم قرار گرفتهاند. تحقیق به روشنی نشان میدهد که اگر این شرکتها بخواهند از شاخصهای مزیت رقابتی برای تعالی نام تجاری خود استفاده کنند، باید مدیریت هر یک از آنها، بنا به مقتضیات شرکت خود نسبت به ارتقای این شاخصها اقدام کند.
This article describes the degree to which Iran food industries use branding strategies. The main purpose of this study is to explore why food industries in Iran do not take advantage of branding techniques to promote sales and productivity. A group of customers of four food industries namely, Mahram, Tak Macaron, Pegah, and Shirin Asal were selected as the research sample. Data analysis shows that the top common factors that all these companies pay attention are price, commitment, and advertisement. The other factors such as leadership, product value, product identity, product value, product evaluation, competitive advantage and the name of the brand were less attended. Findings suggest that managers of these companies should choose a contingency strategy to find out which factors require more attention in order to use the indigenous branding model designed by Aaker to match their company in order to achieve organizational goals. Hence, practitioners and managers of food industries may benefit from findings presented here.