چکیده:
بنگاههای کوچک و متوسط به لحاظ دو شکاف عمده ی ساختاری (کوچک بودن) و عملیاتی
(کمبود منابع ) نمیتوانند به عنوان واحدی مستقل عمل کنند و برای ادامهی حیات ناچار به برقراری
اثتلافهای استراتژیک در قالب شبکه های همکاری هستند. یکی از مشکلات مهم، نبود رویکرد
مشخص همکاری میانسازمانی! (عملیاتی) با شرکای کاری است. معماری خدمتگرا" رویکرد ایجاد
زمینهی این نوع همکاری است. هدف این مطالعه بهکارگیری این رویکرد و شناسایی سطح ابعاد و
موّلفههای مدل همکاری عملیاتی میان بنگاه های کوچک و متوسط در صنعت قطعهسازی کشور
است. برای استخراج مدل مفهومی اولیه نظریه هاء مدل هاء رویکردها و چارچوب های مرتبط با
همکلوی عملیاتی مطالعه شد و مدل مفهومی شناسایی گردید . با استناد به این مدل الگویی با سه
مفهوم و متغیر اصلی فرایند های تولیده فن آوری اطلاعات و منابع انسانی برای اندازه گیری سطح
موجود همکاری عملیاتی توسعه داده شد. بر اساس این الگو پرسشنامهای با ۷۲ سال دارای مقیاس
و بدون مقیاس طراحی و توسط ۳۰ نفر از خبرگان صنعت تکمیل گردیدبا تحلیلهای کیفی (تحلیل
شکاف", تحلیل های دومحوری و جداول ماتریسی دو بعدی) و مدل بلوغ قابلیت " وضعیت موجود
الزامات، شکاف و تفاوت آن با سطح مطلوب همکاری و عوامل م وّثر در ایجاد شکاف شناسایی
گردید. یافتههای این پژوهش مشخص نمود برای پر کردن شکاف شناسایی شده و ایجاد بستر
مناسب همکاری عملیاتی میان قطعه سازان، باید یک رشته اقدامات اساسی جهت ارتقا و توازن
الزامات (فرایندها، فنآوری اطلاعات و منابع انسانی) با سطح مطلوب همکاری انجام پذیرد
.
Small and medium enterprises in terms of two major structural (small) and operational gaps
(Lack of resources) can not act as an independent unit and have to establish in order to survive
Strategic alliances are in the form of collaborative networks. One of the major problems was the lack of approach
Specify inter-organizational cooperation! (Operational) with business partners. Service-oriented architecture "creation approach
The context of this type of cooperation. The purpose of this study is to apply this approach and identify the level of dimensions and
Components of the operational cooperation model between small and medium enterprises in the country's parts manufacturing industry
Is. To extract the basic conceptual model, theories, models, approaches and related frameworks
The operational cluster was studied and a conceptual model was identified. Based on this model, a pattern with three
The main concept and variable of IT and HR production processes for level measurement
Existing operational cooperation was developed. Based on this template, a questionnaire with 72 questions has a scale
And without design scale and was completed by 30 industry experts with qualitative analysis (analysis
Gap, biaxial analysis and two-dimensional matrix tables) and capability maturity model
Requirements, gap and its difference with the desired level of cooperation and effective factors in creating a gap
Took. The findings of this study revealed to fill the identified gap and create a bed
Adequate operational cooperation between component makers requires a series of basic measures to upgrade and balance
Requirements (processes, information technology and human resources) to be done with the desired level of cooperation
خلاصه ماشینی:
ادبيات پژوهش مفهوم همکاري عملياتي ميان بنگاه هاي صنعتي به مديريت يک پارچه ي شبکه هايي اشاره دارد که مباني نظريه اي آن را مايکل پورتر (١٩٨٥) با طرح مدل زنجيره ي ارزش بنا نهاد و امروزه به شيوه اي کلاسيک براي مطالعه و تحليل فعاليت هاي اساسي کسب وکار سازمان ها تبديل شده است .
(Krafzig, 2007) 132 (رجوع شود به تصویر صفحه ) شکل ١ ـ سطوح مدل بلوغ معماري خدمت گرا با آثار کليدي کسب وکار (منبع : ٢٠٠٦ ,Bachman) در مطالعه ي حاضر بر مبناي مدل نظري و رهنمود مدل بلوغ قابليت هاي معماري، م ؤلفه هاي استراتژيک و عملياتي مدل مفهوم ي پژوهش براي بررسي و تعيين بلوغ و سطح الزامات همکاري طرح گرديده اند.
Journal of Small Business Management, 40(3), 219- 231.
Information System Journal, 144 ١ interoperation ٢ service oriented architecture ٣ gap analysis ٤ capability maturity model ٥ business process management ٨ social context ٩ Linkages ١٠-Value Stream ١١- Supply chain management ١٢- Interoperation ١٣- Building block ١۴- Just – in- time ١۵- Business to Business ١۶- Collaborative Commerce ١٧- Software Architecture ١٨- Component ١٩- Reuse ٢٠- Encapsulation ٢١- Configuration ٢٢- Loose - Coupling ٢٣- Re - Use ٢۴- Value- net ٢۵- Loose coupling ٢۶- Dynamic chorography ٢٧- Interoperability ٢٨- Process enabling ٢٩- Composite application ٣٠- Hybrid dolutions ٣١- Capability Maturity Model ٣٢- Intra- department ٣٣- Heffner موسسه مستقل پژوهشي در حوزه فناوري اط لاعاrت Forsti ٣۴ وابسته به موسسه پژوهشي گارتنرSoftware Engineering Institute- ٣۶- Business Process Management ٣٧- Business process reengineering (BPR) ٣٨- Total quality management(TQM) ٣٩- Connective tissues 145