چکیده:
لزوم ارائه خدمات الکترونیکی در عصر اطلاعات امری بدیهی است که پیاده سازی موفق آن نیازمند برنامه
ریزی عملیاتی و قابل اجرا است. اسناد زیادی در حوزه خدمات دولت الکترونیکی در ایران تدوین و به تازگی مصوب شده اند، ولی این اسناد روندها و سناریوهای آینده را ترسیم نکرده اند. این مقاله به بحث در خصوص ترسیم سناریوهای آینده خدمات دولت الکترونیکی ایران در افق سال 1404 هجری شمسی می پردازد. چارچوب نظری این تحقیق، روش هنجاری پس نگری است. برای تدوین سبد سناریوها از نرم افزار سناریو ویزارد استفاده شد. برای گردآوری داده ها از توزیع پرسشنامه بین 20 خبره، بررسی اسناد و مدارک و پانل تخصصی و برای سنجش روایی از پنل خبرگان و برای اعتبارسنجی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که با توجه به سازگاری درونی بین وضعیتهای عوامل، 2 سناریو با احتمال وقوع بسیار بالا، 16 سناریو با احتمال وقوع متوسط به بالا و 57 سناریو با احتمال وقوع پایین و ضعیف استخراج شده است که با نظر خبرگان سناریوی مطلوب ارائه خدمات بهتر دولت الکترونیکی از سبد سناریوها تعیین شد.
Abstract: This article discusses about drawing scenario (scenarios) of the desired e-government services in the year 1404 Solar Hijri and determining strategies for access to these scenarios. The theoretical framework of this research is the normative backcasting approach which In order to develop the main scenarios, we used the critical uncertainty factor with determining 3 high uncertainty factors including: trust, interoperability and entrance to the global trade market as the main point of scripting which finally 8 scenarios were constructed facing e-government services and desired scenarios for better service e-government from the main scenarios can be determined by using experts view. At the end of the paper in order to do the backcasting, strategies to achieve the desired scenario is determined using the documents in Iran. At the end of the paper in order to do backcasting, sustainable strategies to achieve optimal scenarios were determined through sustainable planning. In this study, questionnaire was used to collect the data and to assess the Justifiability, the Panel of Experts and to assess the validity, the Cronbach's alpha coefficient was used.
خلاصه ماشینی:
(٢٠١٠،Weimer &Weimer, ٢٠١١)بدين منظور در اين تحقيق براي ٦ عامل کليدي داراي عدم قطعيت ،٢٦ وضعيت ممکن و محتمل تعريف گرديد و و در قالب ماتريس تاثيرات متقابل به ابعاد ٢٦*٢٦ در ا ختيار ٢٠ خبره دولت الکترونيکي قرار گرفت و با استفاده از قابليت هاي نرم افزار سناريوويزارد، ٢ سناريوي با سازگاري دروني بسيار بالا، ١٦ سناريوي با سازگاري متوسط به بالا و ٥٧ سناريو با سازگاري پايين و ضعيف ، استخراج شد که در اين مقاله ٢ سناريوي بسيار قوي و ١٤ سناريو با احتمال وقوع متوسط به بالا با توجه به سازگاري دروني مورد تحليل قرار گرفت و در نهايت در قالب برگزاري کارگاههاي پس نگري به تجزيه و تحليل سناريوها پرداخته و با نظر خبرگان دولت الکترونيکي سناريوي مطلوب تعيين شد.
در ايــن تحقيــق ٨ عامــل زيرســاخت حقــوقي(٢٠١٠،Borjeson)، زيرســاخت فنــي(٢٠١٢,Clay & ٢٠١٣,Caroline)، کيفيــت و کارآمــدي خــدمات ، امنيــت و حفــظ حــريم خصوصــي(٢٠١٣,Elsa & ٢٠١٢،George)، رســانه ملــــي(٢٠١٠،Weimer &،٢٠١٣, Hartman & ٢٠١٢،Kamar)، فرهنــــگ اســــتفاده از خدمات (٢٠٠٨،Pasquale)، يکپارچگي بين بخشهاي مختلف (٢٠١١ ,Sharon) و توسـعه فنـاوري اطلاعات )٢٠١٣،West) به عنوان عوامل کليدي با تاثير بالا و عدم قطعيت متوسط استخراج شـد و ٦ عامل داراي اهميت بالا و عدم قطعيت بالا شامل قابليت تعامل پذيري، سـطح اعتمـاد عمـومي بـه دولت و اينترنت ، مشارکت شهروندان ، تحريم هاي موجود، ورود بـه بـازار تجـارت جهـاني و شـفافيت فعاليتهاي دولتي با استفاده از پنل خبرگان از ميان عوامل کليدي شناسايي شد و در قالـب پرسشـنامه مربوط به نرم افزار سناريو ويزارد تکميل و براي تعيين سناريوها تحليل شد.