چکیده:
از عوامل مهم موفقیت سازمانهای بخش دولتی مشارکت داوطلبانه و شهروندمحوری است که مورد تاکید پارادایم خدمات عمومی نوین است. هدف پژوهش حاضر، معرفی پارادایم خدمات عمومی نوین و تاکید بر نقش حیاتی ابعاد خدمات عمومی نوین به عنوان زمینهسازان مشارکت شهروندی در چرخه خطمشیگذاری شهرداری تهران است، و ماتریسی متشکل از ابعاد خدمات عمومی نوین در محور X و مراحل چرخه خطمشیگذاری در محور Y را با هدف تعیین اهمیت و اولویت انواع مشارکت شهروندی در تلاقی دو محور ماتریس ارائه میدهد. در این راستا، الگوی مفهومی بر اساس روش نمونهگیری هدفمند توسط 10 خبره مبتنی بر تکنیک دلفی فازی در دو مرحله به صورت مصاحبه ساختاریافته مورد تحلیل قرار میگیرد. همچنین، با توزیع 392 پرسشنامه در میان کارکنان ستادی شهرداری تهران به روش نمونهگیری تصادفی، نتایج تحلیل ما نشان میدهد که مشارکت از نوع ارتباط یکسویه، و دیالوگ و گفتگوی عمیق در شش مرحله، مشارکت از نوع مشاوره اجتماعی در پنج مرحله، و مشارکت از نوع شراکت کاری در سه مرحله چرخه خطمشیگذاری موثر است و ابعاد خدمات عمومی نوین در هر چهار نوع مشارکتی (ارتباط یکسویه، مشاوره اجتماعی، دیالوگ و گفتگوی عمیق، و شراکت کاری)، در چرخه خطمشیگذاری وضعیت مطلوب ندارند.
One of the important success factors in public sector organizations is voluntary participation or citizen-centered approach which is emphasized by modern public administration paradigm. The purpose of this research was to introduce the modern public administration paradigm and to emphasize the vital role of modern public administration dimensions as the predisposing factors of citizens’ participation in the policy-making cycle of Tehran Municipality. A matrix was made up of modern public administration dimensions and steps of policy-making cycle drawn respectively on the X-axis and Y-axis of the Cartesian coordinate system so that the importance and priority of citizens’ participation could be determined at the interception point of the matrix. Then, a conceptual model was developed based on targeted sampling method involving 10 experts and applying fuzzy Delphi technique in two phases and with structured interviews. Besides, 392 questionnaires were distributed among the staff personnel of the municipality, selected through random sampling method. Results show that participation affects policy-making cycle through one-way communication, dialogue and deep conversation in six phases; through social counseling in five phases and through work sharing in three phases. Also, modern public administration dimensions have positive impact on policy-making cycle through the four types of participation, meaning one-way communication, social counseling, dialogue and deep conversation and work sharing.
خلاصه ماشینی:
همچنین، با توزیع 392 پرسشنامه در میان کارکنان ستادی شهرداری تهران به روش نمونهگیری تصادفی، نتایج تحلیل ما نشان میدهد که مشارکت از نوع ارتباط یکسویه، و دیالوگ و گفتگوی عمیق در شش مرحله، مشارکت از نوع مشاوره اجتماعی در پنج مرحله، و مشارکت از نوع شراکت کاری در سه مرحله چرخه خطمشیگذاری موثر است و ابعاد خدمات عمومی نوین در هر چهار نوع مشارکتی (ارتباط یکسویه، مشاوره اجتماعی، دیالوگ و گفتگوی عمیق، و شراکت کاری)، در چرخه خطمشیگذاری وضعیت مطلوب ندارند.
یعنی ارائه الگو و آزمون پژوهش حاضر سهمی است که برای نخستین بار در افزایش مشارکت شهروندی با توجه به ابعاد خدمات عمومی نوین در مراحل چرخه خطمشیگذاری مورد بررسی قرار میگیرد.
پس از آن، وضعیت موجود شهرداری تهران بر مبنای الگوی ارائهشده مورد سنجش قرار میگیرد و در نهایت، پیشنهادهایی برای بهبود مشارکت شهروندی با توجه به ابعاد خدمات عمومی نوین در مراحل چرخه خطمشیگذاری ارائه میشود.
نبود توجه کافی به سیاستها، قوانین، و فرهنگ باعث کارایی کمتر از انتظار میشود (Riccucci & Thompson, 2008)، قانونگذاری و محدودیتهای قضایی نادیده گرفته میشوند (Reed & Meyer, 2004)، و این امر موجب میشود که پاسخگوی Osborne & Gaebler Raadschelders & Lee دولتی نوین به شهروندان و جامع مدنی کاهش یابد (Romzek & Johnston, 2005).
همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که هر چهار نوع مشارکت مشمول بر ارتباط یکسویه، مشاوره اجتماعی، دیالوگ و گفتگوی عمیق، و شراکت کاری در چرخه خطمشیگذاری شهرداری تهران بر اساس ابعاد خدمات عمومی نوین الگوی ارائهشده پایینتر از وضعیت نرمال هستند.