چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، تدوین مدل شایستگیهای ارتباطی مدیران منابع انسانی بانک کشاورزی با استفاده از روش کیفی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از مدیران منابع انسانی در سطح ستادی ادارههای مرکزی و سرپرستیهای کل کشور است که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب میشوند. کدها و مولفههای شایستگی (80 مفهوم کلیدی، 29 زیرمقوله، و 12 مقوله اصلی)، از مصاحبهها بهدست میآید و در قالب مدل مفهومی دادهبنیاد تدوین میشود. با توجه به مقوله محوری (شایستگیهای ارتباطی مدیران منابع انسانی)، با ابعاد ساختار و محتوای مناسب رفتاری و همچنین، سایر مقولهها اعم از شرایط علّی (عوامل فردی و سازمانی)، شرایط زمینهای (برنامه جامع اصلاحات دولت)، شرایط میانجی (رفتارهای سیاسی، شرایط محیطی، مدیریت ویترینی، و هوش فرهنگی مدیران منابع انسانی)، راهبردها (راهبرد هماهنگی و همدلی، و راهبرد تحولآفرینی سازگار)، و پیامدها (محیط کار شاد و تسهیل ارتباطات) مدل نهایی تدوین میشود.
The main purpose of this study was to develop a communication competency model for Keshavarzi Bank human resource managers, based on qualitative method and grounded theory. Data gathering tool was semi-structured interviews with 15 human resource managers of the bank, selected through snowball sampling strategy. Competency codes and components (80 key concepts, 29 sub-categories, 12 core categories), acquired from the interviews, were summarized and formulated in the context of the conceptual grounded model. The final model has been developed with regard to the central theme of the research (communication competencies of human resource managers),with two appropriate behavioral dimensions of structure and content, and with regard to some other categories including: causal conditions(individual and organizational factors), contextual conditions (comprehensive government reform plan), mediating conditions (political behavior, environmental conditions, showcase management, cultural intelligence), strategies (coordination and empathy strategies, adaptive transformation strategy), and outcomes (lively work environment, and facilitating communications).
خلاصه ماشینی:
با توجه به مقوله محوری (شایستگیهای ارتباطی مدیران منابع انسانی)، با ابعاد ساختار و محتوای مناسب رفتاری و همچنین، سایر مقولهها اعم از شرایط علّی (عوامل فردی و سازمانی)، شرایط زمینهای (برنامه جامع اصلاحات دولت)، شرایط میانجی (رفتارهای سیاسی، شرایط محیطی، مدیریت ویترینی، و هوش فرهنگی مدیران منابع انسانی)، راهبردها (راهبرد هماهنگی و همدلی، و راهبرد تحولآفرینی سازگار)، و پیامدها (محیط کار شاد و تسهیل ارتباطات) مدل نهایی تدوین میشود.
با توجه به اینکه در خصوص شایستگیهای عام مدیران، ادبیات بهنسبت فراوانی وجود دارد (هوشیار و رحیمنیا، 1392؛ توماج، 1392؛ و Sarkar, 2013; Reff, 2013)، اما این مباحث در حوزه خاص شایستگیهای ارتباطی، بهویژه شایستگیهای ارتباطی مدیران منابع انسانی محدود است، و انجام این پژوهش میتواند تا حدودی شکاف را در این زمینه برطرف نماید؛ 2.
از اینرو، پرسش اصلی پژوهش این است که مدل شایستگیهای ارتباطی مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری کدام است؟ مبانی نظری پژوهش شایستگی شایستگی، اقدامهای رفتاری مورد نیاز برای فعالیت در دانش عمیق و وسعت نظر، ریسکپذیری، و توان سازگاری با تغییرهای محیطی بهطور شایسته است (Ontario, 2014).
ارتباطات عملی و شفاهی هر دو موثر هستند، اما رهبری با شایستگی ارتباطی بالا میداند که باید در چه زمان و کدام نوع را انتخاب کند Communication Competency Singh (Service, 2005).