چکیده:
زمینه: امروزه رشد سریع بازار، تنوع خواسته و نیازهای مشتریان، ضرورت بهکارگیری رویکردهای خلاقانه و نوآورانهای همچون اعتیاد به برند را جهت حفظ و افزایش وفاداری مشتریان بهمنظور خرید مجددنمایان ساخته است. هدف: پژوهش حاضر در صدد ارائه یک روش خلاقانه و آزمون مدلی نوآوانه برای توسعه خرید مجدد خودرو لوکس در جزیره کیش است. روش: بهمنظور توسعه مدل و ارایه فرضیهها از مطالعات کتابخانهای و توزیع پرسشنامه بین جامعه آماری متشکل از450 مصرفکننده خودرو لوکس صورت گرفت. جهت گردآوری دادهها از نمونهگیری تصادفی ساده و برای تبیین مدل از تکنیک مدلسازی و معادلات ساختاری (SPSS وSmart pls-3) و آزمون سوبل استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که رویکرد نوآورانه و خلاق اعتیاد به برند تاثیر مثبتی بر خرید مجدد محصولات لوکس و تبلیغات دهان به دهان دارد. همچنین اعتیاد به برند تاثیر مثبتی بر شخصیت برند، آگاهی از برند، تجربه برند، حسادت برند، عشق به برند دارد. نتیجهگیری: اعتیاد به برند جهت ایجاد تمایز همیشه به پیامدهای منفی منجر نمیشود بلکه دیدگاه نوآورانه و جدیدی را بهعنوان یک اعتیاد رفتاری متفاوت ایجاد میکند تا مصرفکننده را به خرید مجدد محصولات لوکس ترغیب نماید. بهطوریکه بنگاهها میتوانند برای حفظ مشتریان و جایگاه خود از این اهرم استفاده نمایند.
Background: Today, the rapid growth of the market, the diversity of wants and needs of customers, the need to use creative and innovative approaches such as brand addiction to maintain and increase customer loyalty to repurchase. Objective: The present study seeks to present a creative method and test an innovative model for the development of luxury car repurchase on Kish Island. Method: In order to develop the model and present the hypotheses, library studies and a questionnaire were distributed among the statistical population consisting of 450 luxury car consumers. Simple data sampling was used to collect data and modeling and structural equations (SPSS and Smart pls3) and Sobel test were used to explain the model. Results: The results of this study showed that the innovative and creative approach to brand addiction has a positive effect on the repurchase of luxury products and word of mouth. Brand addiction also has a positive effect on brand personality, brand awareness, brand experience, brand jealousy, brand love. Conclusion: Brand addiction to make a difference does not always lead to negative consequences, but creates an innovative and new perspective as a different behavioral addiction to encourage consumers to repurchase luxury products. So that companies can use this leverage to maintain their customers and position.
خلاصه ماشینی:
همچنین پژوهشگر به دنبال پاسخگویی به این سوال که آیا اعتیاد به برند به عنوان یک متغیر نوآورانه میتواند در راستای اغنای ادبیات بازاریابی به کمک بنگاه ها و بازاریابان بیاید و مصرف کنندگان را بیش از قبل درگیر خرید مجددکالاهای لوکس نماید؟ در جریان پژوهش های صورت گرفته پیرامون پژوهش به تعقیق مرضیه ادیب زاده ، محمود نادری بنی ، ، عادله دهقانی قهنویه (١٣٩٤) می توان اشاره نمود که نتایخ نشان می دهد نوآوری درمحصولات و خدمات بر روی رضایت مصرف کنندگان نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین رضایت مصرف کننده باعث اعتماد می شود.
همچنین مطالعه بر روی تأثیر خلاقیت در تبلیغات در قصد خرید از طریق / نقش واسطه گرایش به تبلیغ و گرایش به برند که توسط رقیه هشیوار، آرزو خرسند نژاد، محسن اکبری ، محمود مرادی (١٣٩٣) صورت گرفت نشان داد، خلاقیت به عنوان تابعی از دو عامل واگرایی و ارتباط مصرف کننده با برند است که می توان در ابزارهای بازاریابی استفاده کرد.
بنابراین این پژوهش بر اساس تئوری های مطرح شده ، به دنبال توسعه الگوی خلاقانه و ابتکاری با استفاده از متغیر نوین اعتیاد به برند به منظور جذب و خرید مجدد مصرف کنندگان لوکس به صورت کاملا نوآورانه است .
از این رو بر اساس نتایج به دست آمده از مدل مفهومی و آزمون فرضیات پژوهش رابطه مثبت و معناداری بین مؤلفه های شخصیت برند، آگاهی از برند، تجربه برند، حسادت برند، عشق برند و تبلیغات دهان به دهان با نقش میانجی اعتیاد به برند و تعدیلگر جنسیت را نسبت به خرید مجدد ماشین لوکس نمایان می سازد.