چکیده:
سفر و گردشگری از مهمترین بخشهای اقتصاد جهانی به شمار میآیند که میتوانند منجر به تولید درآمد و اشتغال شوند. از این رو در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ همبستگی است و به صورت پیمایشی انجام گرفت، بررسی رابطه بین ارزشهای لاکچری و نگرش مشتریان بر قصد خرید، به طور کاربردی سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، گردشگرانی که در فصل بهار و تابستان 1399 در رستورانهای لاکچری استان گیلان غذا خوردهاند، را شامل میشود که نمونه 384 نفری با استفاده از نمونهگیری غیراحتمالی از نوع آسان انتخاب شده است و دادههای آن نیز به کمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار پی ال اس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهند رابطه معناداری بین ارزشهای لاکچری (عملکردی، مالی، نمادین و لذتی) و نگرش مشتریان وجود دارد و نیز رابطه معناداری بین ارزشهای لاکچری (عملکردی، مالی، نمادین و لذتی) نگرش مشتریان و قصد خرید تأیید شد و در نهایت رابطه بین نگرش مشتریان و قصد خرید با نقش میانجی تصویر غذا معنادار است.
Travel and tourism are the most important sectors of the global economy that can lead to income generation and employment. Therefore, in this research, which is of descriptive-correlation type and was conducted as a survey, the study of the relationship between luxury values and customers' attitudes towards the intention to buy has been applied in a practical way. The statistical population of the present study includes tourists who ate in the spring and summer of 2020 in luxury restaurants in Gilan province, which was used to sample the available method, and its data was collected using a questionnaire. Data analysis was performed using structural equation modeling in PLS software environment. The results show that the significant relationship between luxury values and customer attitude and purchase intention was confirmed and also the relationship between customer attitude and purchase intention with the mediating role of food image is significant.