چکیده:
هدف از پژوهش حاضر «تحلیلی بر وضعیت بازارگرایی در هتلهای 4 و 5 ستاره شهر تهران» میباشد. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعه ادبیات تحقیق و نظر سنجی خبرگی، مدل مفهومی و اولیه تحقیق در قالب پنج بعد مشتری گرایی، رقیب گرایی، هماهنگی و انسجام بین واحدها، تکنولوژی و سیستمهای اطلاعاتی و تمرکز بلند مدت تدوین گردید. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، جامعه آماری متشکل از 140 مدیر و سرپرست ارشد بخشهای مختلف هتلهای 4 و 5 ستاره در تهران بزرگ مد نظر قرار گرفت. جهت دستیابی به هدف تحقیق فرضیاتی تدوین و از آزمون t-student جهت تحلیل هریک از فرضیات اهم اول و اخص 1-1 تا 1-5 استفاده شد و برای تحلیل آزمون فرضیه اهم دوم نیز آزمون ANOVA استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بازارگرایی، در سه بعد آن یعنی رقیب گرایی، هماهنگی و انسجام بین واحدها و تکنولوژی و سیستمهای اطلاعاتی برقرار نمیباشد و تنها ابعاد مشتری گرایی و تمرکز بلند مدت بازارگرایی برقراراست. همچنین رد فرضیه اهم دوم نشان داد که دو بعد مشتری گرایی و تمرکز بلند مدت با یکدیگر اختلاف معناداری ندارند. در پایان نیز در راستای ارتقا بازارگرایی پیشنهاداتی ارائه گردید.
- The aim of this study is "analysis of market orientation in Tehran's 4 and 5 star hotels". First, the primary conceptual model of the research in five dimensions of customer orientation, competitor orientation, harmony and coherence between units, technology and information systems and long-term focus was developed through the study of literature review and surveys. In order to achieve this aim some hypotheses were formulated and t-test was used to analyze each of the first main hypothesis and particular hypotheses of 1-1 to 1-5. ANOVA test was used to analyze the second main hypothesis. The result showed that the market orientation and its three dimensions : competitor orientation, harmony and coherence between units, technology and information systems aren't established in hotels and only customer orientation and long-term focus are established. Also, rejection of the second main hypothesis showed no significant difference between customer orientation and long-term focus. In the end, some proposals were presented for promotion of market orientation in hotels.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان داد که بازارگرايي در سهُ بعد رقيب گرايي، هماهنگي و انسجام بين واحدها و فنّاوري و سيستم هاي اطلاعاتي برقرار نيست و تنها در ابعاد مشتريگرايي و تمرکز بلندمدت بازارگرايي برقرار است .
بنابراين ، باتوجه به پيچيدگي بازار کسب وکار در صنعت گردشگري، خصوصاً در بخش هتل داري، هتل هاي چهار و پنج ستارة تهران بزرگ نيازمند توجه زيادي به ابعاد کمترديده شدة بازارگرايي ، يعني رقيب گرايي، هماهنگي و انسجام بين واحدها و نيز فنّاوري هستند.
واژه هاي کليدي: بازارگرايي، گردشگري، صنعت هتل داري مقدمه امروزه گردشگري به بزرگترين صنعت بخش خدمات تبديل شده است و ازنظر پراکنش ، صنعت شمارة يک جهان به شمار ميآيد (ضرغام و همکاران ، ١٣٩٢).
Ting Hung 134 ازطرفي چون امروزه ، بسياري از سازمان ها، براي راه اندازي و بقاي کسب وکار خود در اين محيط پيچيدة رقابتي، بر سيستم هاي زيادي متکي هستند (موسوي و همکاران ، ١٣٩٣)، مديران هتل ها درپي شناسايي و بررسي عوامل تاثيرگذار بر رضايت مشتريان خود هستند (٢٠١٥ ,Radojevic et al).
فرضيات پژوهش فرضيات ، در راستاي دست يابي به اهداف تحقيق ، به شرح زير تدوين شده است : فرضيۀ اصلي ١: هتل هاي چهار و پنج ستارة تهران بازارگرايند.
فرضيۀ اصلي ٢: اختلاف معناداري بين هريک از ابعاد بازارگرايي در هتل هاي چهار و پنج ستارة تهران وجود دارد.
بنابراين باتوجه به پيچيدگي بازار کسب وکار در صنعت گردشگري، خصوصاً در بخش هتل داري، هتل هاي چهار و پنج ستارة تهران بزرگ در وهلۀ اول نياز به توجه بسيار به ابعاد کمترديده شدة 145 بازارگرايي يعني رقيب گرايي، هماهنگي و انسجام بين واحدها و نيز فنّاوريمحوري دارند.