چکیده:
شرکت هاى بزرگ امروزه به دنبال روش ها و کانال هاى متنوعى هستند که با تمام ظرفیت خود از شیوه هاى نوین بازاریابى استفاده کنند تا بتوانند در فضاى جدید و بدون ارتباط یک طرفه و از طریق به کارگیرى روش هاى جدید به جذب مشتریان شان اقدام کنند. بدین منظور هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل ارزیابی نقش بازاریابی حسی بر خرید آنی در فروشگاه های زنجیره ای می باشد که همزمان به اغلب مؤلفه های مؤثر بازاریابی حسی توجه نموده است. بدین منظور 15 نفر از خبرگان حوزه بازاریابی با روش نمونه گیری نظری انتخاب شدند و با آن ها تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه های عمیق صورت گرفت. برای تحلیل مصاحبه ها از نظریه داده بنیاد با رهیافت نظام مند و تکنیک کدگذاری سه سطحی استفاده شد. یافته ها حاکی از آن بوده است که عوامل محصول و عوامل طراحی، شرایط علی و عوامل جمعیت شناسی و عوامل محیطی شرایط مداخله گر را تشکیل دادند. همچنین، عوامل اجتماعی و میل به خرید آنی جزء شرایط زمینه ای دسته بندی شدند. بنابراین به صاحبان مشاغل پیشنهاد می شود که از استراتژی های خدمات بهینه، مشتری مداری، برندسازی و شبکه سازی به عنوان راهبرد های عملی که می تواند منجر به وفاداری در خریدهای آنی مصرف کنندگان شود استفاده نمایند.
Large companies today are looking for a variety of methods and channels to use new marketing methods to their full potential in order to attract their customers in a new space without one-way communication and through the use of new methods. For this purpose, The purpose of the present study is to Provide a role evaluation of sensory marketing on the impulse buying model of chain stores, which has simultaneously focused on most of the effective components of sensory marketing. For this purpose, 15 marketing experts were selected by the theoretical sampling method and conducted in-depth interviews until the theoretical saturation. The data analysis was conducted using systematic approach theory and three-level coding technique. The findings indicated that product factors and design factors were causal factors, demographic and environmental factors constituted the confounding conditions. Also, social factors and the desire to impulse buying were categorized as contextual. Therefore, business owners are advised to use optimal service strategies, customer orientation, branding, and networking as practical strategies that can lead to loyalty in impulse consumer buying.
خلاصه ماشینی:
معمولا خرید آنی در یک نقطه 1 Smilansky & Darghi 2 Moeller et al 3 Chen et al 4 Krishna 5 Yoon & Park 6 Verplanken & Sato .
مطالعات نشان دادند که در حوزه خرید آنی عواملی همچون محصول و طراحی فروشگاه ، نقش بسزایی در تمایل به خرید آنی مصرف کنندگان ایفا می نماید و به موضوعاتی همچون قیمت محصولات و بسته 1 Khuong & Tran 2 Liang 3 Badgaiyan et al 4 Jones .
. ١٦٥ روش تحلیل داده ها داده های جمع آوری شده با استفاده از نظریه داده بنیاد استراوس و کوربین ١ کدگذاری شدند که فرآیند آن سه سطحی بوده (کدگذاری باز، کدگذاری محوری ، کذگذای انتخابی) است ، که پس از استخراج مقوله های اصلی و فرعی پژوهش تعداد ١٥٦ کد مفهومی اولیه بر اساس کدگذاری باز و محوری حاصل شد که با انجام پالایش و حذف کدهای تکراری به ٤٣ کد مفهومی مشترک رسیدیم که در قالب ابعاد، مؤلفه ها و شاخص ها در این پژوهش ارائه شد.
عوامل موثر بر استراتژی بازاریابی حسی خرید آنی در فروشگاه های زنجیره ای مطابق با نتایج مصاحبه عبارتند از: "عوامل محصول " که شامل طرح بسته بندی، قیمت ، ویژگی محصول ، نوآوری محصول ، و نام تجاری محصول بوده است که با مطالعات نیکبخت و همکاران (١٣٩٤) سازگار است .
Evaluating Effective Factors on Consumer Impulse Buying Behavior, Asian Journal of Business Management Studies ,5 (1), 131-131 (In Persian).