چکیده:
با توجه به تاثیر گذاری روز افزون تبلیغات آنلاین بر رفتار مصرف گنندگان پژوهش حاضر درجهت شناسایی مولفه های تاثیرگذار تبلیغات آنلاین برخرید واقعی در هلدینگ آتیه صبا با استفاده از روش دلفی فازی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی - اکتشافی انجام شده است. در این پژوهش از روش کیفی- کمی استفاده شده است .جامعه آماری این پژوهش را کلیه خبرگان در حوزه فروش و بازاریابی هلدینگ آتیه صبا تشکیل می دهند.با توجه به هدف پژوهش، نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی و با حجم نمونه 10نفرصورت گرفت. پس از بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق و مصاحبه با تعدادی از خبرگان ،مولفه های 11 گانه شناسایی شدند.که از طریق پرسش نامه در اختیار خبرگان قرار گرفتند و 8 مولفه از طریق دلفی فازی تایید شدند. نتایج نشان می دهد که مولفه های رسانه های اجتماعی،تبلیغات جستجوی موتورهاووبلاگ ها،تبلیغات بنری،وب سایت های تبلیغاتی،پنل تبلیغات،تبلیغات ویدئویی آنلاین،برنامه های آنلاین تلفن همراه و تبلیغات ایمیلی بر خرید واقعی در هلدینگ آتیه صبا تاثیر گذار هستند.
Due to the increasing impact of online advertising on consumer behavior, the present study aimed to identify the factors affecting online advertising on the real purchase in Atieh Saba Holding using the Fuzzy Delphi method. This research has been applied in terms of purpose and descriptive-exploratory in terms of nature and method. In this research, the qualitative-quantitative method has been used. The statistical population of this study included all experts in the sales and marketing area of Atieh Saba Holding. Based on the objective of this study, the targeted sampling was conducted by snowball method and the sample size was 10 subjects. Eleven factors were identified after reviewing the literature and the background of the research and interviewing some experts. The factors were provided to experts by questionnaires and eight factors were approved using the Fuzzy Delphi method. The results indicated that social media, advertising for search engines and weblogs, advertising websites, advertising panels, online video advertising, online apps, and email advertising are all effective on the purchase intention in Atieh Saba Holding
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين ويژگيها نقش اينترنت در ملموس کردن تبليغات انکار ناپذير است در دنياي بازاريابي الکترونيکي مدل هاي کسب و کار جديدي معرفي شده اند و گرايشات جديدي نيز در حال ظهور ميباشند (روستا و همکاران ، ١٣٨٨).
بـا توجـه بـه اينکه امروزه اغلب مصرف کنندگان در مقابل روشـهاي سنتي بازاريابي از قبيل تبليغات تلويزيوني، روزنامه ها و غيره از خود مقاومت نشان ميدهند، پژوهش حاضر در صدد است تا با شناسايي مولفه هاي تاثيرگذار تبليغات آنلاين و به کارگيري اين روش ها در شرکت هاي زير مجموعه هلدينگ آتيه صبا محصولات و خدمات اين شرکت ها را به مشتريان و خريداران واقعي نشان دهد و بر قصد خريد آنها تاثير بگذارند.
از اين رو دراين تحقيق سعي شده با در نظر گرفتن شناسايي مولفه هاي تاثيرگذار تبليغات آنلاين بر خريد واقعي با استفاده از روش دلفي فازي (مورد مطالعه :هلدينگ آتيه صبا ) مدلي ارائه و در نهايت مورد آزمون واقع شود.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١- مدل مفهومي پژوهش روش شناسي پژوهش تحقيق بر اساس هدف ، توسعه اي است و سعي دارد مولفه هاي تاثيرگذار تبليغات آنلاين بر خريد واقعي در هلدينگ آتيه صبا را با استفاده از روش دلفي فازي مشخص سازد.
S. , (2008), Purchasing Global Luxury Brands among Young Korean Consumers, Journal of Fashion Marketing and Management, 12(2): 244-259.
يادداشت ها : 1verwijmeren 2Butler and Peppard 3Maduku et al 4su 5stefko 6sun 7drossos 8Kameya & Zmija 9havkins 10peter and olson 11wu and wung 12meller and hansan 13Tan et al 14Liu & Mattila 15Jin Lim et al 16Stephen 17Ravikumar& Tiwari 18Davis 19Fishbein and Icek 20Veckantish and Davis 21Warcha et al