چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ارزبابی عملکرد فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش از نوع آمیخته بوده و بهصورت میدانی انجام شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل خبرگان و صاحب نظران رشته مرتبط با این فدراسیون نشکیل میدادند و به روش نمونهگیری قضاوتی، تعداد 11 نفر از بین بخشهای مدیریت، کمیته داوران و کارشناسان برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. دادههای به وسیله آزمون تحلیل عامل تاییدی و نرم افزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد 5 بخش و 10 زیر مجموعه شناسایی شد، همچنین شرایط موجود در عوامل مرتبط با بخش ورزش قهرمانی بسیار مناسب است و طبق معیارها، اعزام به مسابقات بینالمللی در رتبه اول و دسترسی به نتایج بینالمللی در آخرین رتبه میباشد. از سوی دیگر، بررسی شرایط در بخش بقای مالی، نشان دهنده وضعیت ضعیف آن بود. همچنین نتایج نشان داد بین اکثر بخشهای ارزیابی عملکرد در این فدراسیون همبستگی مثبتی وجود دارد. با توجه به یافتهها عدم رضایت مشتریان و کارکنان از موانع ارزبایی عملکرد دقیق ارزیابی عملکرد بود. بنابراین به مدیران این فدارسیون پیشنهاد میشود برای برطرف کردن این مشکل، سیستم اعتراض را فعال کرده و با ایجاد ساختار راهنما و سیستم ارزیابی رضایتمندی مراجعان این امر را تسهیل نمایند.
The purpose of this study was to identify the factors influencing the performance of the Bowling, Billiards and Bowls Federation of the Islamic Republic of Iran. This research is of a mixed type and was conducted in the field. The statistical population was formed by the experts and experts in the field related to this federation, and 11 people were selected from the management departments, judges' committee and experts for a semi-structured interview. Data were analyzed by confirmatory factor analysis and SPSS software. The findings showed that 5 sections and 10 subgroups were identified, also the conditions in the factors related to the championship sports section are very suitable and according to the criteria of sending to international competitions, it is in the first place and access to international results is in the last place. On the other hand, the examination of the conditions in the financial survival sector showed its poor condition. The results showed that there is a positive correlation between most of the performance evaluation departments in this federation. According to the findings, the lack of satisfaction of customers and employees was one of the obstacles to accurate performance evaluation. Therefore, it is suggested to the managers of this federation to activate and facilitate the protest system by creating a guide structure for clients and a system for evaluating client satisfaction.
خلاصه ماشینی:
(Hematinejhad & Gholizade, 2021 سازمان هاي ورزشي که بازوي اصلي ورزش هر کشور هستند، براي بهبود عملکردشان ، به مديريت و ارزيابي عملکرد نياز دارند تا ميزان موفقيت خود را در رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده ، مشخص کنند ( & Hamidi, Akbari Yazdi, Sajjadi ٢٠١٤ ,Khabeiri).
خوشدل ، خداياري، کهندل و قرباني (١٣٩٩) بر اساس رويکرد تحليل محتوا مولفه هاي مديريت مشارکتي، بهره وري، خلاقيت و نوآوري، ارتباطات ، حاکميت روابط ، قانوني و سياسي، برنامه ريزي، ارزيابي، توسعه ، تقدير از نتايج ، آموزش ، بلوغ سيستم ، رقابت پذيري را جهت مديريت عملکرد منابع انساني در سازمان هاي ورزشي پيشنهاد دادند ( ,Khoshdel, Khodayari ٢٠٢٠ ,Ghorbani &Kohandel ).
اين اطلاعات ميتواند به مديران ورزشي 1 Longenecker and Nykodym 2 Bayle, Robinson 3 Kandula 4 Molan, Kelly, Arnold & Matthews کمک کند تا نحوه اجراي شيوه هاي مديريت عملکرد، اطمينان از کارآيي و اثربخشي فرايندهاي سازماني و رضايت ذينفعان خود را بهبود بخشند.
1 Winand, Zintz, Bayle, Robinson & Qualizza 2 Van Dorn, Swanson, Swartz, Elbogen & Ferron 3 Pedras, Taylor & Frawley با توجه به اينکه ايجاد يک نظام ارزيابي عملکرد کارآمد و متناسب با شرايط خاص هر فدراسيون و به منظور آگاهي از وضعيت موجود و بهبود عملکرد ضروري به نظر مي رسد، مسئولان در جهت رسيدن به عملکرد بهتر، تمرکز خود را بر روي اين دو بخش ورزش قهرماني و همگاني افزايش داده تا از تمام امکانات اين دو بخش نهايت بهره وري را داشته باشند.