چکیده:
مطالعه و بررسی عواملی که بر روی رفتار مصرف کننده تاثیرگذار هستند و بررسی میزان تاثیر هر یک از این عوامل بر روی رفتار باعث دستیابی به شناخت و درکی از رفتار مصرف کننده می گردد که بازاریابان تنها در این صورت قادر خواهند بود محصولی را ارائه نمایند که با نیازها و خواسته های مصرف کنندگان انطباق بیشتری داشته باشد و یا به تعبیر دیگر کالایی را ارائه نمایند که "برآیند عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان" باشد و حداکثر رضایت آنان را تامین نماید. علاوه بر این انگیزه ها نیازها و تمایلات کلی مصرف کنندگان، انگیزه های دیگری نیز به شرح زیر وجود دارند که عامل اصلی خرید به شمار میروند. نیاز به شناخته شدن و برتر بودن، نیاز به سلامتی و عمر طولانی داشتن، نیاز به راحتی و رفاه، نیاز به غذا و نوشیدنی های اشتها آور، نیاز به تامین، نیاز به کسب مال، نیاز به پس انداز، نیاز به حمایت افراد فامیل، نیاز به جذب جنس مخالف، نیاز به کم کردن زحمت ناشی از کار و نیاز به سرگرمی و تفریح. با توجه به اهمیت نیاز پاسخگویی به تغییرات سریع بازار، و به دنبال آن اهمیت یافتن توجه به رفتار مصرف کننده، بر آن شدیم که طی یک مطالعه کتابخانه ای با مروری بر مقالات چاپ شده، بر آخرین تحقیقات انجام شده در زمینه رفتار مصرف کننده و مباحث جدید قابل بحث آن مروری داشته باشیم.
Studying the factors that affect consumer behavior and examining the impact of each of these factors on behavior leads to gaining knowledge and understanding of consumer behavior that marketers will only be able to offer a product that To be more in line with the needs and desires of consumers, or in other words, to provide goods that are "the result of factors affecting consumer behavior" and provide maximum satisfaction. In addition to these motivations, the general needs and desires of consumers, there are other motivations as follows that are the main factor of purchase. The need to be known and superior, the need for health and longevity, the need for comfort and well-being, the need for appetizing food and drinks, the need to provide, the need to acquire property, the need to save, the need to support family members The need to attract the opposite sex, the need to reduce the hassle of work and the need for entertainment and recreation. Given the importance of the need to respond to rapid market changes, and consequently the importance of paying attention to consumer behavior, we decided that in a library study with a review of published articles, the latest research on consumer behavior and Let's review the new controversial topics.
خلاصه ماشینی:
Business Management, Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran Received: (24/10/2020) Accepted: (29/11/2020) چکیده Abstract مطالعه و بررسی عواملی که بر روی رفتار مصرف کننده تاثیرگذار Studying the factors that affect consumer behavior and examining the impact of each of these factors on هستند و بررسی میزان تاثیر هر یک از این عوامل بر روی رفتار behavior leads to gaining knowledge and understanding باعث دستیابی به شناخت و درکی از رفتار مصرف کننده می گردد of consumer behavior that marketers will only be able که بازاریابان تنها در این صورت قادر خواهند بود محصولی را ارائه to offer a product that To be more in line with the needs نمایند که با نیازها و خواسته های مصرف کنندگان انطباق بیشتری and desires of consumers, or in other words, to provide داشته باشد و یا به تعبیر دیگر کالایی را ارائه نمایند که "برآیند goods that are "the result of factors affecting consumer behavior" and provide maximum satisfaction.
تصمیم گیری فرآیندی سازنده است ، یعنی مصرف کنندگان تصمیم را هنگام شتاب انجام می دهند و فرآیند بکار گرفته شده تحت تاثیر دشواری مسئله ، شناخت و خصوصیات مصرف کننده و ویژگی های موقعیت خاص قرار دارد (دهدشتی و همکاران ، ١٣٩٣).
تعاریف متعددی از مصرف کنندگان ارائه شده است (هارتمن و آپولازا٥، ٢٠١٢) سولومون ٦ (٢٠٠٩) تعریف اخیر که به خوبی توسط ادبیات پشتیبانی می شود و بنابراین در اینجا استفاده می شود، به گفته وی، مصرف کننده به طور کلی به عنوان "فردی که نیاز یا میل را شناسایی می کند، خریداری می کند و سپس در سه مرحله در فرایند مصرف قرار می دهد".