چکیده:
روند حضور زنان در دوره های تحصیلات تکمیلی با افزایش تعداد زنیان دختر در سطوح کاردانی و کارشناسی هماهنگی ندارد. به عبارتی روند حضور زنان در تحصیلات تکمیلی از سیر مطلوبی برخوردار نیست. تاکنون مقالات متعددی د ر خصوص روند حضور دختران در دوره های کاردانی و کارشناسی تدوین شده است، اما توجه کمتری به ضرورت حضور دختران در دوره های تحصیلات تکمیلی شده است .در این مقاله به تبیین وضعیت زنان در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز ارگان ها و سازمان هاپرداخته میشود و سعی خواهد شد به این سوال پاسخ داده شود که آیا روند حضور دختران در دوره های تحصیلات تکمیلی رشد هماهنگی )متوازنی( با مقاطع تحصیلی قبل از آن دارد؟ همچنین ضمن تبیین وضعیت زنان در دوره های تحصیلات تکمیلی، روند اشتغال دانش آموختگان زن نیز بررسی می شود . زنان تحصیل کرده و مجرب نه تنها به افزایش بهره وری و بازدهی نیروی کار جوامع می افزایند بلکه فرزندانی سالم تر، باسوادتر و ماهرتر تربیت و از این طریق نیز به رشد و ترقی همه جانبه و پایدار کشورها کمک می کنند. در عصر حاضر که بشریت با پدیده هایی نوظهور و چالش هایی همچون انفجار دانش، جهانی شدن و تعاملات پیشرفته دنیا ی جدید دست و پنجه نرم می کند، دانش در ظرفیت علمی افراد بیش از هر زمان، حیاتی تلقی می شود و جوامع با تغییرات اجتماعی گسترده مانند انقلاب آموزشی زنان و مشارکت گستردة آنها در عرصه های مختلف جامعه مواجه اند . جامعه ایران نیز، در دو سه دهه گذشته و به ویژه پس از انقلاب اسلامی تحولات اجتماعی فرهنگی و آموزشی خطیری را سپری کرده است . یکی از مهم ترین این تحولات، گسترش ارگان ها و سازمان هادر سطوح و مقاطع گوناگون است که با مشارکت گسترده زنان نیز همراه بوده است.