چکیده:
بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) یکی از اجزای پنجگانه ابزارهای ترویج است که به همراه تبلیغات،پیشبرد فروش،روابط عمومی و فروش شخصی،در برقراری ارتباط با مخاطبان هدف استفاده میشود.شرکتها و سازمانهای بیشماری از کوچکترین خردهفروشها و سازمانهای مدنی و خیریه گرفته تا بزرگترین کمپانیهای بین المللی از امکانات بازاریابی مستقیم برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت استفاده میکنند.
این مقاله ضمن ارائه تعریفی از بازاریابی مستقیم و روند رشد آن،ضرورت استفاده از این روش و شیوههای آنرا بیان داشته،در پایان قوتها و ضعفهای آن را بازگو کرده است.نتایج بررسی،توجه به امر اصلاح نظام گزینش و جذب نیروی انسانی و آموزش افراد به منظور استفاده از این سبک،ترویج در سازمانهای امروزی را ضروری مینماید.
خلاصه ماشینی:
مقدمه با توجه به افزایش روزافزون رقابت تولیدکنندگان و نیز گسترش بازار مصرف محصولات و خدمات و پیشرفتهای علمی و فنی،فرصتی فراهم است تا کارشناسان امور تجارت و بازاریابی با استفاده از تسهیلات مخابراتی و امکانات ارتباطی از این وضعیت بهره جسته،با جلب رضایت مشتریان فعلی و بالقوه وضعیتی ایدهآل برای سازمان فراهم کنند.
گذشته از این،بسیاری از فروشگاههای زنجیره- ای بخشهای متعلق به اقلام کالاهایی را که فروش کند دارند،حذف کردهاند و در نتیجه این امکان به وجود آمده است که برخی دیگر از راه بازاریابی مستقیم،بتوانند این اقلام محصول را به خریداران ویژه خود تحویل دهند.
همچنین بازاریابهای فعال در بازاریابی مستقیم،با استفاده از قدرت رایانه و دادههای بسیار زیاد،میتوانند برای مشتریان خود بهترین مشتریان احتمالی را شناسایی کرده،در این راه از روش مقایسه هزینه و منفعت،استفاده میکنند.
بازاریابهای تجاری به صورتی فزاینده،به پست مستقیم و بازاریابی از راه دور روی آوردهاند و میکوشند به جای استفاده از نیروی فروش و تحمل هزینههای روزافزون این نیرو،فروشها را بدانگونه انجام دهند(کاتلر،1383:600) ضرورت استفاده از بازاریابی مستقیم در سالهای 1970 بازاریابی محصولات صنعتی به نسبت کمهزینه بود،در حالی که هزینه پردازش دادهها برای همه و حتی برای بزرگترین شرکتها هم خیلی گران بود.
یکی از بزرگترین فواید بازاریابی مستقیم برای بازاریابان خرده این است که هزینههای بازاریابی مستقیم برای هر مشتری آنچنان بالاتر از هزینههای بازاریابی مستقیم بازاریان،عمده نیست.
بازاریابی مستقیم با پست و با کاتالوگ بازاریابی با پست درواقع همان ارسال نامه،آگهی تبلیغاتی،نمونه کالا،یک بخشنامه یا یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده کارکنان فروش است که بر اسا نام و نشانی مشتریان بالقوه،برای آنان ارسال میشود.