چکیده:
مکانیزمی است برای ترجمه صدای مشتری به ویژگیهای محصول در مراحل مختلف طرحریزی،مهندسی و ساخت محصول که به طور گستردهای توسط شرکتهای مدرن در سراسر جهان به کار گرفته شده است.به موازات اقبال به این تکنیک طیف گستردهای از تلاش آکادمیک معطوف به بهبود و تکمیل این تکنیک شده است.اکنون روشهای سنتی تعیین اهمیت نسبی عوامل در QFD جای خود را به روشهایی با مبنای مستحکم ریاضی مثل AHP و ANP دادهاند و تلاشهای گستردهای صرف ارایه روشهای نظاممند برای تعیین مقادیر شاخصهای فنی شده است.این مقاله،مدل جدیدی برای تعیین مقادیر شاخصهای فنی بر مبنای برنامهریزی آرمانی ارائه میدهد که در آن اثرات متعارض شاخصهای فنی بر خواستههای مشتری که پیشتر به آن توجه نشده،مورد ملاحظه قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"با این منطق اگر(به تصویر صفحه مراجعه شود)وزن هریک از خواستههای مشتری تعریف شود تساوی زیر حاصل خواهد شد[14]: (به تصویر صفحه مراجعه شود) رضایت مشتری از تأمین هرخواسته در واقع مطلوبیتی است که از تأمین آن خواسته فراهم میشود این مطلوبیت تابعی از مقادیر شاخصهای فنی است.
اگر(به تصویر صفحه مراجعه شود)وزن شاخص فنی j ام در ارتباط با خواسته i ام مشتری باشد این تساوی حاصل میشود:(به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین رضایت کلی مشتری را نیز میتوان به صورت جمع موزون شاخصهای فنی تعریف کرد[14]: (به تصویر صفحه مراجعه شود) تابع هدف در غالب مدلها از جمله در مدل بود و فانگ و همچنین مدل ژو با همین منطق فرموله شده است.
این تدبیر در شرایطی درست عمل میکند که(به تصویر صفحه مراجعه شود)تولید حدود برابر کند اما در مسائل QFD حدود تغییرات شاخصهای فنی و به تبع آن مقدار(به تصویر صفحه مراجعه شود)،از الزامات فنی و رقابتی ناشی میشود و تعیین آن در اختیار مدلساز نیست.
به همین دلیل در این مقاله هریک از رضایتهای جزئی مشتری به طور مستقل فرموله میشوند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) که در آن(به تصویر صفحه مراجعه شود)وزن شاخص فنی j ام با توجه به خواسته i ام مشتری است که با استفاده از منطبق ANP محاسبه میشود.
نگاره(2):حدود تغییرات شاخصهای فنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) اوزان خواستههای مشتری از طریق مقایسات زوجی تنها خریدار محصول به عنوان تک محصول سفارشی تعیینشده و بردار اولویت حاصل یا(به تصویر صفحه مراجعه شود)در نگاره(3)ارائه شده است."