چکیده:
ایتالیا است،مورد بررسی قرار گرفته تا از دیدگاههای مؤلفان و پدید آورندگان آن آثار،دربارهء این موجود مرموز و هزار چهره آگاهی حاصل شود.ابلیس،در ادیان و مذاهب مختلف،چهرهای استثنایی دارد و چنان در پردهء ابهام و اوهام فرو رفته است که هنوز،کشف ماهیت وجودی وی،جزو مشکلات اهل تحقیق-به ویژه اصحاب دین و عرفان و فلسفه-میباشد. دربارهء این شخصیت جنجالی و اسرارآمیز،در طول تاریخ،مطلب و نظرات گوناگونی بیان شده و مخالفان و موافقان بسیاری در خصوص سرکشیها و گستاخیهای وی سخن گفتهاند.گروهی از فضلا و دین مداران،او را به جهت عدم متابعت از فرمان الهی محکوم و سرزش کردهاند و پارهای از عرفا و متفکران به توجیه نافرمانی وی پرداختهاند.در این مقاله،شخصیت بلیس در چند کتاب معتبر که از آثار جاویدان ادبیات ایران و انگلیس و
خلاصه ماشینی:
"در بهشت گمشده نیز،شیطان در دوزخ جای دارد و هموراه در معرض عذاب و شکنجه میباشد و در عین حال در دوزخ،حکومتی برای خود تشکیل داده و به شکنجهء اهل دوزخ فرمان میراند و مغلوب کنندهء او-پسر آسمان-همان منجی عالم است که دشمنان را تارو مار میساد و به دوزخ میافکند و دوزخ که بسته میشود بلافاصله با سرعت تمام به ترمیم شکافی که در حصارش ایجاد شده میپردازد و همه از دست ابلیس به آرامش میرسند.
«در کتاب عهد جدید نام شیطان و دیو بسیار آمده است به عنوان موجود پلید و بد از دیدگاه متکلمین اسلامی ابلیس از چند جهت مورد بحث قرار میگیرد و اصل مسأله، عصیان او از اوامر خداوند در مورد سجده به آدم(ابو البشر)است.
این اثر را باید نوعی از معراج نامه شمرد که در ان روح قبل از مرگ،دنیای پس از مرگ را به نوعی مشاهده و تجربه میکند «روان ارداویراف،پس از گذشت از(چینودپل)که همان پل صراط است با راهنمایی سروش و ایزد آذر از همستگان(برزخ)میگذرد و طبقات بهشت را میبیند تا به پیشگاه هرمز میرسد.
در اظهار نظر دربارهء شخصیت ابلیس،هم زما با آشکار ساختن ماهیت پنهانی و منفور وی،حالت دلاورانه،جسورانه و بیباکانهای که با نوعی قدرت تحمل و پذیرش رنج و شکنجه همراه باشد،به وجود او نسبت داده میشود،به گونهای که شیطان در قالب موجود پاکباخته و از همه جا رانده شده،ظاهر میشود که با اینکه نماد همهء بدیها، فسادها و گمراهیهاست اما بزرگی و جلال خود را محفوظ نگاه داشته و در پذیرش مصیبت،کوشا،صبور و شجاع میباشد."