چکیده:
شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی
حقیقی محمد*,فیروزیان محمود,نجفی مجد صمد
* دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
در این مطالعه، در راستای کمک به توسعه صادرات و بازاریابی صادراتی در قلمرو صنعت مواد غذایی، تعداد ده عامل شامل اندازه شرکت، تجربه صادراتی، محرک های صادراتی، مشکلات صادراتی، مزیت های رقابتی، تعهد صادراتی، استراتژی انطباق محصول، استراتژی انطباق قیمت، کانال های صادرات مستقیم و هزینه های تبلیغات خارجی مورد بررسی قرار گرفته اند. برای گردآوری اطلاعات مربوط به این عوامل، پرسشنامه محقق ساخته بین شرکت های تولید کننده صادراتی مواد غذایی در استان تهران توزیع و سپس با استفاده از فن آماری مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. فرضیه های پژوهش حاکی از تایید روابط معنی دار میان عوامل ده گانه و عملکرد صادراتی این شرکت ها می باشد.
خلاصه ماشینی:
"دانشجوی کارشناسیارشد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،ایران (تاریخ دریافت مقاله:22/3/1387،تاریخ تصویب:29/8/1387)چکیده در این مطالعه،در راستای کمک به توسعه صادرات و بازاریابی صادراتی در قلمرو صنعت مواد غذایی،تعداد ده عامل شامل اندازه شرکت،تجربه صادراتی،محرکهای صادراتی،مشکلات صادراتی،مزیتهای رقابتی،تعهد صادراتی،استراتژی انطباق محصول،استراتژی انطباق قیمت، کانالهای صادرات مستقیم و هزینههای تبلیغات خارجی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
محرکهای اثرگذار،در ارتباط با رفتار جسورانه شرکتها و تعهد آنها به انجام تحقیق برای فرصتهای صادرات است(عوامل کششی).
نتایج تحقیقات نشان میدهند که،تطبیق قیمتگذاری باعث تعدیل شرایط رقابتی بازار هدف شده و توانایی صادرکننده را در ایجاد موقعیت رقابتی در بازار افزایش داده و از این طریق،عملکرد صادراتی را بهبود میبخشد.
2. در سال 1996 تحقیقی در یونان توسط کتسیکس،پیرسی و ایونیدیز انجام شد و به این نتیجه رسید که تعهد مدیریت نسبت به صادرات و محرکهای صادراتی،بر عملکرد صادراتی تأثیر داشته است[17].
در تحقیقاتی که هدف،آزمون مدلی خاص از رابطه بین متغیرها است،از مدل معادلات ساختاری استفاده میشود بنابراین این روش مستلزم تنظیم مدلی به صورت نمودار علی است[1][3].
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج حاصل از تحلیل دادهها بین متغیرهای اندازه شرکت(با ضریب مسیر 34/0)،تجربه صادراتی(با ضریب مسیر 67/0)،محرکهای صادراتی(با ضریب مسیر 80/0)،مزیتهای رقابتی(با ضریب مسیر 17/0)،تعهد صادراتی(با ضریب مسیر 45/0)، استراتژی تطابق محصول(با ضریب مسیر 41/0)،استراتژی تطابق قیمتگذاری(با ضریب مسیر 24/0)،استفاده از کانال صادرات مستقیم(با ضریب مسیر 72/0)و هزینههای تبلیغات خارجی(با ضریب مسیر 38/0)با عملکرد صادراتی رابطه مستقیم،مثبت و معنادار وجود دارد و بین متغیر مشکلات صادراتی(با ضریب مسیر 72/0-)و عملکرد صادراتی رابطه معکوس، منفی و معنادار وجود دارد."