چکیده:
غیر قابل اعتماد بودن صورتهای مالی در شرکتها در ایران مدیران صنعت بانکداری را بر آن داشته تا علاوه بر رتبه مالی ریسک،خواهان رتبهای کیفی از ریسک مشتریان باشند تا تکمیلکننده رتبه مالی مشتریان باشد.این تحقیق مؤثرترین فاکتورهای کیفی در ریسک وامدهی را با استفاده از روش دلفی استخراج نموده است.به عنوان یک موردپژوهی،رابطهء وامدهی یک بانک خصوصی یعنی بانک کارآفرین و صد مورد از وامگیرندگان آن(برخی از آنها جزو مشتریان خوش حساب و برخی دیگر بدهی معوقه داشتهاند)،مورد بررسی قرار گرفتهاند و از کمیتهء اعتبار این بانک درخواست شده است تا این شرکتها را براساس ویژگیهای استخراجشده در این تحقیق و براساس روش دلفی استخراج شده است امتیازبندی نمایند.سپس رتبه ریسک کیفی این شرکتها استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.بررسی رتبه کیفی ریسک این شرکتها مفاهیم ضمنی مفیدی را در زمینهء مدیریت بهتر روابط B2B آشکار ساخته است که از آن جمله میتوان به شناسایی عوامل تمییزدهنده مشتریان خوشحساب و بدحساب اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
"به عنوان یک موردپژوهی،رابطهء وامدهی یک بانک خصوصی یعنی بانک کارآفرین و صد مورد از وامگیرندگان آن(برخی از آنها جزو مشتریان خوش حساب و برخی دیگر بدهی معوقه داشتهاند)،مورد بررسی قرار گرفتهاند و از کمیتهء اعتبار این بانک درخواست شده است تا این شرکتها را براساس ویژگیهای استخراجشده در این تحقیق و براساس روش دلفی استخراج شده است امتیازبندی نمایند.
فلوچارت تحقیق بانک کارآفرین بعنوان بانک پیشرو در اتخاذ بانکداری رابطهمند در ایران جزئیات وامدهی با صد مشتری تجاری خود را که حد اقل دو سال از رابطه وامگیری آنها با بانک ژذشته است در اختیار ما قرار داده است که از بین آنها سررسید بازپرداخت بدهی 65 شرت به کمتر از 3 ماه میرسد(که در این تحقیق به آنها مشتریان خوشحساب گفته میشود)و سررسید بازپرداخت بدهی 35 شرکت در این میان به بیش از 3 ما میرسد(که در این تحقیق به آنها مشتریان بدحساب گفته میشود).
یکی از موفقترین رویکردها برای پرداختن به این موضوعات بانکداری رابطهمند است که طبق نظر Bharath و همکاران در سال 2005 چنین تعریف میشود که اگر تصمیم یک مؤسسهء مالی واسطه برای ارائهء انواع خدمات به یک شرکت براساس اطلاعات خاص وامگیرنده استوار باشد که توسط مؤسسهء مالی و در طی تعاملات چندگانه(در طی زمان و همچنین در خصوص چندین محصول)جمعآوری شده باشد و علاوهبراین اگر این اطلاعات اختصاصی باشد(تنها در دسترس وامگیرنده و مؤسسهء وابسته باشد)،مؤسسه وابسته مشغول بانکداری رابطهمند است.
در این بخش از فرآیند دلفی برای اجماع نظر متخصصین بانکداری در تعیین مهمترین عوامل کیفی ریسک که رابطه میان وامگیرنده و وامدهنده را تحت تأثیر قرار میدهد استفاده نموده و سپس کاربرد آن در تخمین رتبه ریسک کیفی را بحث و بررسی مینماییم.
Knox,Measuring and managing customer relationship risk in business markets."