چکیده:
با مروری بر تحقیقات و مکتوبات انجام شده در حوزه هزینه یابی مشاهده می کنیم که در نتیجه تشدید رقابت های بین المللی و پیشرفت های تغییر تکنولوژی و همچنین کوتاه شدن دوره عمر محصولات تحلیل هزینه های چرخه عمر محصول برای سازمان ها دارای ارزش روزافزون است. از طرفی اگرچه مزایای استفاده از تجزیه تحلیل های چرخه عمر محصولات واضح است، اما در ارتباط با محدوده کاربرد آن در حوزه های سازمانی و همچنین عوامل مؤثر بر آن بررسی های اندکی صورت گرفته است. با توجه به پژوهشی که در این سطح انجام شد پی به این مسأله بردیم که سه عامل، پروفایل مشتری، مزیت رقابتی و کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعاتی، عواملی هستند که به طور مؤثر بر محدوده ای که در آن از سیستم هزینه یابی چرخه عمر محصولات استفاده می شود تأثیر گذارند. نتایج این مطالعه در ابتدا درجه ای را که در آن از تحلیل هزینه چرخه عمر محصولات در یک نمونه تصادفی از سازمانها مورد استفاده قرار می گیرد نشان می دهد و سپس ثابت می کند که همه این سه متغیر غیر وابسته نقشی مثبت در تأثیرگذاری در محدوده ای که هزینه یابی چرخه عمر محصولات در آن رعایت می شود ایفا می کند.
خلاصه ماشینی:
"تجزیه تحلیل چرخه عمر محصولات ؛ بررسی هایی در مورد مدیریت ارتباط با مشتری ، مزایای رقابتی و کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعاتی خدیجه ابراهیمی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ولی عصر کرمان چکیده: واژه های کلیدی مقدمه بررسی های انجام شده نشان می دهد که در نتیجه تشدید رقابت های بین المللی و پیشرفت های تغییر تکنولوژی و همچنین کوتاه شدن دوره عمر محصولات تحلیل هزینه های چرخه عمر محصولات برای سازمان ها دارای ارزش روزافزون است.
جدول 8- نتایج آزمون فرض تحلیل هزینه عمر محصولات دست آوردهای تحقیق همان طور که مشاهده شد نتایج این مطالعه نشان می دهد که مدیریت ارتباط با مشتری ، مزایای رقابتی و کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعاتی دارای رابطه مستقیم با تحلیل هزینه عمر محصولات دارد.
این نتایج نشان می دهند که سازمان ها دریافته اند که تحلیل هزینه چرخه عمر محصولات در پاسخگویی به نیازمندی های ویژه مشتریان، همچنین در تعقیب کردن اهداف رقابتی مؤثرمی باشند و توسط بهبود کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعاتی تسهیل می شود.
علاوه بر آن در سنجش متغیرهای این تحقیق از پرسشنامه استفاده شده بود که همواره درصدی خطا در آن وجود دارد منابع محمد حسن آجگیل، دی 1386، مدیریت چرخه عمر محصولات دکتر مهرداد مدهوشی،چهارمین کنفرانس بین المللی،ارایه الگویی جامع برای محاسبه چرخه عمر مشتری مصطفی مؤمنی، فصلنامه مدیر پائیز 85، استترتژی های بازاریابی در طراحی چرخه عمر محصولات School of Business and Government, University of, Canberra, ACT 2601, Australia Product life cycle cost analysis: the impact of customer profiling, competitive advantage, and quality of IS information Adamany, H."