چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی شایستگی های حرفه ای مدیران گروه های آموزشی از دیدگاه اساتید و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. در این پژوهش، ابتدا بر پایه مطالعات کتابخانه ای، مبانی نظری و پیشینه پژوهش بررسی گردیده و سپس با توجه به نتایج حاصل، مجموعه ای از مولفه ها و زیرمولفه های مربوط به شایستگی های حرفه ای مدیران گروه های آموزشی، در قالب هفت مولفه شایستگی و پنجاه و دو زیرمولفه بیان شده است. جامعه آماری پژوهش، همه اساتید (2200 نفر) و مدیران گروه های آموزشی (50 نفر) دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی را شامل می شود که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد 327 نفر از اساتید و 50 نفر از مدیران گروه های آموزشی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. همچنین به منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای در قالب هفت مولفه شایستگی و 52 رفتار بیانگر شایستگی، تنظیم شده است که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 08/99 محاسبه گردید. داده های حاصل با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: در بخش آمار توصیفی، میانگین، انحراف معیار میانگین، واریانس و انحراف استاندارد نمرات، محاسبه شده است و در بخش آمار استنباطی، برای بررسی تفاوت میان نگرش اساتید و مدیران گروه های آموزشی در مورد مولفه ها و زیرمولفه های مربوط به شایستگی های حرفه ای، از آزمون t گروه های مستقل استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که به لحاظ میزان اهمیتی که اساتید و مدیران گروه های آموزشی برای مولفه ها و زیرمولفه های مربوط به شایستگی های حرفه ای قائل هستند، بالاترین میانگین پاسخ از نظر مدیران گروه های آموزشی، به مولفه شایستگی های مدیریتی و پایین ترین میانگین به مولفه شایستگی های سیاسی مربوط است. همچنین در آرای اساتید، بالاترین میانگین، به مولفه شایستگی های شخصیتی و پایین ترین میانگین، به مولفه شایستگی های سیاسی مربوط است. در ضمن، با توجه به نتایج حاصل از اجرای آزمون t مستقل، می توان گفت که بین دیدگاه اساتید و مدیران گروه های آموزشی درباره هر یک از مولفه ها و زیر مولفه های مربوط به شایستگی های حرفه ای مدیران، تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
(نورشاهی، 1387: 27) جدول (1): تطابق وظایف اصلی مدیریت با شایستگیهای مدیریت و رهبری (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) لبادی در سال (1386) در رساله دکترای خویش با عنوان "بررسی صلاحیتهای مدیران آموزش عالی با عنایت به شاخصهای بینالمللی و ارائه چارچوب ادراکی مناسب " مهمترین صلاحیتهای مورد نیاز مدیران آموزش عالی را به شرح زیر میداند: 1ـ صلاحیتهای شخصیتی: دارا بودن اعتماد به نفس، انگیزه موفقیت و بکارگیری آن در فعالیتهای دانشگاهی، توان خودارزشیابی منصفانه و خودکنترلی، انعطافپذیری و سعه صدر، احساس مسئولیت و تعهد حرفهای، تفکر انتقادی، ریسکپذیری و جسارت در تصمیمگیری، توجه به ظاهر شخصی با توجه به نظام ارزشی موجود، توان درک امور هنری و آفرینش زیبایی، آموزش مداوم خود، توجه به خلاقیت و ابتکار، استقلال شخصی.
4ـ آیا بین دیدگاه مدیران گروههای آموزشی و اساتید درباره اهمیت مؤلفهها و زیر مؤلفههای مربوط به شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی تفاوت وجود دارد؟ جدول (4): شاخصههای آزمون t برای بررسی تفاوت میان نگرش اساتید و مدیران گروههای آموزشی درباره اهمیت مؤلفه ها و زیرمؤلفههای مربوط به شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج حاصل از آزمون t مستقل، میتوان گفت از آنجایی که مقدار t محاسبه شده (2.
4ـ5ـ آیا بین دیدگاه مدیران گروههای آموزشی و اساتید درباره اهمیت مؤلفه شایستگیهای سیاسی تفاوت وجود دارد؟ جدول (9): شاخصههای آزمون t برای بررسی تفاوت میان نگرش اساتید و مدیران گروههای آموزشی درباره اهمیت مؤلفه شایستگیهای سیاسی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون t مستقل، میتوان گفت از آنجایی که مقدار t محاسبه شده (3.