چکیده:
منظره پردازی در نقاشی ایرانی و اروپایی دارای اهمیت خاصی است که با نگرش های متفاوت و شیوه های گوناگون به آن پرداخته شده است. نگارگری ایران از قرون اولیه هجری تا به امروز با شیوه و سنتی خاص که متکی بر زیبایی شناسی و باورهای ایرانی است به مسیر خود ادامه داده است. طبیعت گرایی و آمیختگی انسان با طبیعت که ریشه در اعتقادات باستانی مردم ایران دارد، همواره در مینیاتورها به عنوان عنصری ضروری و اصلی زیباشناسانه مشاهده شده است. حیاط و باغ که در نقاشی ایرانی به جوی های آب و انواع گیاهان و پرندگان مزین می باشد، به اعتقاد بسیاری از محققین و نظریه پردازان با الگوی « باغ های بهشت» ساخته شده است و در واقع تصاویری خیالی یا مثالی را از جهان برین نشان می دهد.
he landscape painting has a significant position in European as well as in Iranian paintings.
Painting in Iran، from the fIrst centuries،A.D، to now is being developed based on Iranian specific beliefs and aesthetics.
Naturalism and man - Environment interrelationships which has been rooted in ancient Iran are the particular characteristic of Iranian miniatures as an essential and an aesthetician element. Gardens and court yards with water streams and all kind of the birds and the plants، according to the most of the specialist are based on the image of the Heaven.
خلاصه ماشینی:
"حیاط و باغ که در نقاشی ایرانی به جوی های آب و انواع گیاهان و پرندگان مزین می باشد، به اعتقاد بسیاری از محققین و نظریه پردازان با الگوی « باغ های بهشت» 1 ساخته شده است و در واقع تصاویری خیالی یا مثالی را از جهان برین نشان می دهد.
چشم اندازهای طبیعی در نگاه هنرمند و با خیال و رویاهای او در هم می آمیزد و صورتی از زیبایی های طبیعت را ترسیم می کند که بیننده را به جهانی ماورایی می برد و فضایی که در آن آب های خوشگوار جاری است و پرندگان خوش الحان بر شاخ و برگ درختان همیشه خرم آن نغمه سرایی می کنند و میوه های شیرین و انواع شراب های گوارا برای مومنین مهیاست و اینها همه در بهشت وعده داده شده که نگارگران تصویر مثالی آن را نقش می زنند.
نکته قابل توجه اینکه در این مجلس نیز چشم اندازهای طبیعی با آب و گل و گیاه در فضایی معنوی که ارتباط بین جهان مادی و ماواریی است مطرح می باشد که برای نمایش روحانیت در زمین، رنگ طلایی حاکم شده و آسمان لاجوردی است و از رنگین کردن تابلو پرهیز شده است.
تصویر 6 : بنابر سنت رایج ارتباط انسان با طبیعت و منظره سازی در نقاشی ایرانی در این تابلو که صحنه ای از کتاب عجایب المخلوقات را نشان می دهد، ترکیب بندی زیبایی را مشاهده می کنیم که بخشی از فضای داخلی خانه اتاقی را نشان می دهد با در و دیوار و پنجره که با فضای بیرونی آمیخته است."