چکیده:
در این مقاله رابطۀ میان توانمندیهای مدیریتی شرکتهای کوچک مستقر در مراکز رشد پارکهای علم و فناوری کشور در مراحل اولیه رشد بر عملکرد آنها بهره گیری از نظرات یک گروه کارشناسی و خبره شامل 38 نفر از مدیران بررسی میشود. این بررسی نشان میدهد که سازه توانمندیهای مدیریتی دارای سه بعد است: توانمندی بازاریابی، توانمندی مالی/ عملیاتی و توانمندیهای فناورانه. رابطه مثبت میان دو سازهٔ اول و متغیر عملکرد کمک میکند تا فعالیتهای کلیدی و بحرانی در مراحل اولیهرشد شناسایی شود . به نظر میرسد عامل غالب٬ همان توانمندی بازاریابی باشد. علاوه بر این٬ سطح توانمندی بازاریابی همراه با فرض وجود منابع مالی مطمئن خارج از شرکت نیز مطالعه و بررسی شده و نتایج نشان میدهد هرچه مدیران شرکت تواناییهای مدیریتی بیشتری داشته باشند آن شرکت در کسب منابع مالی از منابع خارجی موفقتر است. در عین حال٬ آموزشهای هدف دار و حمایتی نیز عاملی تأثیر گذار و تعیین کننده در جهت ایجاد و تقویت این توانمندیها هستند.
This paper explores the relationship between the selected facets of small business managerial capabilities and their early stage performance. Every new venture has a certain potential to contribute to economic output، employment and renewal of the industrial structure. Research about the factors that influence the performance of emerging small businesses can play a key role in the development of public policy in this area. This study examines the impact of managerial capability on small business performance. Using a sample of small enterprises in Science and TechnologyParks، it was found that managerial capability had three dimensions: marketing management، financial/operations management، and technological capability. The positive relationship between the first two constructs and the performance variables help to identify the key management activities during start-up stage. The dominant catalyst appears to be marketing capability. Furthermore، the level of marketing capability was found to be associated with the proportion of financing secured from outside sources.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که هرتشکل سرمایه گذاری دارای توان بالقوهای است که منجربه خروجیهای اقتصادی،اشتغال وبازسازی ساختارهای صنعتی میگردد(Johnson, Baldwin & Hinchley, 1997) باید توجه داشت که توانمندیهای مدیریتی در مراحل اولیه ی رشد آنها عاملی تعیین کننده و بحرانی بوده و ضروری است مورد توجه مدیران شرکتها و مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری قرار گیرد.
در این تحقیق٬ تلاش شده است رابطه میان توانمندیهای مدیریتی شرکتهای کوچک مستقر در مراکز رشد پارکهای علم و فناوری کشور در مراحل اولیهی رشد و عملکرد آنها با بهره گیری از نظرات یک گروه کارشناسی و خبره شامل 38 نفر از مدیران مورد بررسی قرار گیرد.
توجه به این نکته مهم است که شرکتهایی که توان مالی آنها محدود به توان سرمایه گذاری مالک و امکان بهرهگیری از سرمایههای خانوادگی است، نه تنها محکوم به حرکت به سوی اقتصاد محلی یا صنایع مربوطه هستند(Taylor & Banks, 1992) بلکه وسعت عمل اندکی برای استفاده ازفرصتهای رشد در مراحل اولیهٔ فعالیت خود دارند.
بررسی دورههای آموزشی برگزار شده و میزان رضایت پاسخ دهندگان نیز نشان میدهد که رتبههای اول تا پنجم دورههای آموزشی و میزان رضایت از دوره بدین ترتیب است : میانگین رضایت نام دوره 91/78 اصول بازاریابی و تحقیقات بازار 33/68 دوره کار آفرینی 33/63 اصول ومبانی مدیریت 5/82 اصول و فنون مذاکره 70 کار تیمی بحث و نتیجه گیری هدف این تحقیق دستیابی به مستندات بیشتر در رابطه با عواملی است که بر عملکرد شرکتهای کوچک در مراحل اولیه رشد اثر می گذارند."