چکیده:
در محیط پیچیده کسب و کار امروزی، روشهای سنتی برنامه ریزی مبتنی بر بودجه یا پیش بینی نمیتواند جوابگوی چالشهای موجود باشد. سازمان میبایست با استفاده از برنامه ریزی استراتژیک، موقعیت داخلی و خارجی خود را ارزیابی کند و سپس، استراتژیها را متناسب با موقعیت خود تدوین و به مورد اجرا گذارد. کلید اجرای موفق استراتژی این است که افراد، فرآیند آن را درک نمایند. نقشۀ استراتژی از آنجا که توصیف کنندۀ استراتژی سازمان است و به افراد در درک آن کمک میکند، نقش با اهمیتی را در مدیریت استراتژیک به عهده دارد. نقشۀ استراتژی نمایش تصویری از روابط علت و معلولی برای موفقیت در استراتژی است، بنابراین، تعیین این روابط نیز با اهمیت است. این مقاله رویکرد نوآورانهای را جهت تعیین روابط علت و معلولی و سطح اهداف استراتژیک در نقشۀ استراتژی ارائه میکند. همچنین، نتایج اجرایی این رویکرد در یک شرکت تولیدکنندۀ لوله و اتصالات در شهرستان یزد تشریح میگردد که بینشهای مدیریتی را ارائه میدهد.
In order to survive in the complex environment، budget programming or forecasting models have been criticized as inadequate for today’s business environment. Organizations have to use strategic planning to evaluate internal and external situation، then formulate proper strategies and implement them. The key to execute strategy is to have people in the organization understand it. Strategy map has a significant role in the strategic management due to describing strategies of organization and to help people understand strategies. Strategy map is essentially a graphical depiction of the causal model of an organization’s strategy then developing the causal model of the strategy is also important. This paper presents innovative approach to determine causal relationship and levels of strategic objectives in strategy map. For this purpose an interpretive structural modeling (ISM) based approach has been employed to strategy map. This paper also utilizes the Interpretive Structural Modeling (ISM) methodology to understand the interrelationships among the objectives so that those driving objectives، which can affect others and those dependent objectives، which are most influenced by driving objectives are identified. It emphasizes that interrelationship among objectives isn’t only down to up، it is on both side. An actual example of a small case pipe and fittings manufacturing company provides some managerial insights into the methodology.
خلاصه ماشینی:
"تدوین نقشه استراتژی سازمان با بهره گیری از مدل Interpretive Structural Modeling(ISM) )مطالعه موردی: گروه تولیدی یزدبسپار ( محمد صالح اولیا 1، سید حبیب الله میرغفوری2، سلاله شهوازیان 3 1دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه یزد 2 استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد 3 عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) چکیده کلمات کلیدی: مقدمه استراتژی نشاندهندۀ چگونگی خلق ارزش توسط سازمان برای ذینفعان (مشتریان، سهامداران، کارکنان و جامعه) است.
تعیین روابط علت و معلولی بین اهداف، مزیتهایی را برای سازمان به ارمغان میآورد که از جمله، میتوان به موارد زیر اشاره نمود: درک عمیق و جامع استراتژی و فرضیاتش؛ تخصیص منابع بحرانی به مسائل اساسی؛ دریافتن و حذف معیارهایی که همپوشانی دارند؛ همسوسازی بخشهای مختلف سازمان؛ اطمینان از این که معیارها مشوق عملکرد در جهت صحیح هستند.
علیرغم اهمیت تعیین روابط علت و معلولی، مطالعات نگارندگان نشان میدهد در ادبیات موضوع، روش سیستماتیکی جهت تعیین این روابط وجود ندارد و در بیشتر مقالههای مرتبط با نقشه استراتژی نیز به این موضوع توجهی نشده است (Papalexandris, Loannou, Prastacos, 2004; Waal, 2003; Kaplan Norton, 2004; Evans, 2005; Schmidt, Bateman, BreinLinger-o’Reilly, and smith, 2006) .
مدل پیشنهادی جهت ترسیم نقشه استراتژی یکی از مزایا و برتریهای نقشه استراتژی این است که روابط علت و معلولی بین اهداف استراتژیک برای موفقیت در استراتژی را بیان میکند.
در نقشۀ استراتژی، اهمیت تعیین جهت و نوع ارتباط بسیار بیشتر از دستهبندی اهداف است که بااستفاده از مدل ISM این ارتباطات به خوبی ترسیم میشود."