چکیده:
شهروند الکترونیک در مقایسه با شهروند سنتی، زندگی مدرن تری را تجربه می کند؛ برای زندگی در عصر ارتباطات و اطلاعات اعتماد به نفس بیشتری دارد و با توانایی بیشتری از حقوق شهروندی خود دفاع می کند. فراگیری مهارت های شهروند الکترونیکی، توانایی استفاده از فن آوری های ارتباطی نوین را در شهروندان افزایش می دهد که به نوبه خود، آنها را برای استفاده از تسهیلات و خدمات دولت الکترونیک آماده می سازد. در همین راستا و با هدف بررسی عوامل موثر در ایجاد شهر الکترونیک، در این پژوهش، پس از مطالعه ادبیات تحقیق موجود و مصاحبه با کارشناسان و متخصصان حوزه تجارت الکترونیک، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، مهمترین شاخص های ایجاد شهر الکترونیک استخراج شده، میزان اهمیت این شاخص ها در قالب پرسشنامه از دیدگاه مدیران فعال در حوزه فن آوری استان یزد مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده با استفاده از تکنیک های MADM (هم سنتی و هم فازی) مورد تحلیل قرار گرفت و مهمترین عوامل، تعیین و رتبه بندی گردیدند. نتایج نشان داد که عواملی چون تدارکات الکترونیک، تراکنش الکترونیک و تفکر استراتژیک بلندمدت در سطح کلان کشور بااهمیت ترین عوامل از دیدگاه مدیران و کارشناسان حوزه فن آوری اطلاعات استان یزد، برای ایجاد شهر الکترونیک یزد هستند. همچنین، دو بعد حاکمیت فن آوری اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتری بااهمیت ترین ابعاد شناخته شده اند.
E-citizen compared to traditional citizen experiences a more modern life has more confidence for living in the age of information and communication; and will defend his/her citizen rights with more capability. Learning e-citizen skills increases the ability of using new communication technologies which in turn increases their readiness in employing electronic government facilities and services. In this way and with an aim of studying the factors influencing on e-city، after review of existing literature and interviews with experts of e-commerce، information and communication technology، the most important indicators of e-city establishment have been extracted and their important priorities have been determined by using a questionnaire from the point of view the IT active managers in the Yazd province. Results have been analyzed by the use of MADM techniques (both traditional and fuzzy) and the most important factors have also been determined and prioritized. Findings imply that factors such as e-procurement، e- transactions and long-term strategic thinking at the country macro-level are the factors with the highest importance in establishment of Yazd e-city from viewpoint of Information Technology managers and experts in Yazd province. Also، the two dimensions of IT governance and Customer Relationship Management have been identified as the most important dimensions.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- معرفی معیارهای مطرح شده در زمینه ایجاد شهر الکترونیک ردیف معیارها نظریه پرداز 1 ایجاد زیر ساختارهای مناسب اطلاعاتی و ارتباطی لی و لاین(2001) 2 ایجاد بسترهای مناسب برای احداث و پشتیبانی از خطوط اینترنتی با پهنای زیاد جائگر و تامپسون(2003)، رادیک و فرانک (2007) 3 حذف نظام بایگانی و پرحجم کاغذی لی و لاین(2001) 4 افزایش نفوذ اینترنت جائگر و تامپسون(2003) 5 ایجاد محیط مناسب برای تشویق سرمایه گذاران بخش فنآوری اطلاعات و ارتباطات گوپتا و جین(2003)، 6 ایجاد حفاظ امنیتی مناسب برای حفظ اطلاعات و داده های مورد تبادل در تجارت الکترونیک رادیک و فرانک(2007) 7 پرداخت به صورت الکترونیکی (قبوض، مالیات، اقساط و ...
) 14 ایجاد سیستم مدیریت روابط مشتریان 15 چشم انداز حکومتی به مقولۀ شهر الکترونیک 16 تعریف دقیق استانداردهای عملکردی مورد انتظار 17 کمک به حفظ حریم شخصی افراد 18 ایجاد بسترهای مناسب برای احداث و پشتیبانی از خطوط اینترنتی با پهنای زیاد 19 ایجاد محیط مناسب برای تشویق سرمایه گذاران بخش فنآوری اطلاعات و ارتباطات 20 گسترش آموزش کامپیوتر و اینترنت به همۀ طبقات جامعه همچنین، با توجه به اینکه عوامل مؤثر به دست آمده هر کدام مرتبط به یکی از ابعاد 5 گانه است، به همین دلیل، مبنای تصمیمگیری ما، میانگین به دست آمده از Ciها خواهد بود.
Odendaal,N, (2003), "Information and Communication Technology and Local Governance: Understanding the Difference between Cities in Developed and Emerging Economies", Computers, Environment and Urban systems."