چکیده:
از آنجایی که قصد بهرهگیری مداوم از شبکههایاجتماعی از اهمیت بالایی برای کسبوکارها برخوردار است، پژوهش حاضر با هدف تدوین یک مدل ساختاری از عوامل زمینهای موثر بر قصد ادامه استفاده مشتریان از شبکههایاجتماعی با محوریت ارزشهای لذتگرایانه و ارزشهای فایدهگرایانه، صورت گرفت. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه مشتریان شرکت کاله تشکیل داده که از شبکههای اجتماعی این شرکت استفاده میکردند. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه، طبق جدول مورگان، 384 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و گردآوری دادهها توسط پرسشنامه انجام گرفت که از ترکیب پرسشنامههای مسک و همکاران (2019) و اشرف و همکاران (2019) حاصل شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و پایایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیلعاملیتاییدی و مدل معادلاتساختاری با نرمافزار Amos استفاده شد. یافتهها نشان داد عوامل زمینهای شامل نوآوری و ابتکار و عدم تحمل ابهام، با نقش میانجی ارزش لذتگرایانه و ارزش فایدهگرایانه، بر قصد تداوم استفاده از شبکههایاجتماعی تاثیر معنادار دارند. همچنین عوامل آگاهی چهره، بازتاب پذیری ادراک شده، تطبیقپذیری ادراک شده، همپیوندی ادراک شده، ناخودآگاهی ادراک شده و سازگاری ادراک شده با نقش میانجی ارزش لذتگرایانه بر قصد تداوم استفاده از شبکههای اجتماعی تاثیر معنادار دارند. عامل نیاز به منحصربهفرد بودن نیز با نقش میانجی ارزش فایدهگرایانه، بر قصد تداوم استفاده از شبکههای اجتماعی تاثیر معنادار دارد.
Since the intention of continuous use of social networks is of great importance for businesses, the present research aims at developing a structural model of the Contextual Factors affecting the continuance intention of using social networks by customers with a focus on hedonistic values and utilitarian values. This study is categorized as applied and descriptive. The statistical population consisted of all customers of Kalleh Company who have used the company's social networks. According to the Morgan’s table sampling, the sample size was calculated to be 384 and for sampling, the available sampling method was used. Data collection was done by a questionnaire that was obtained from a combination of questionnaires of Meske et al. (2019) and Ashraf et al. (2019). The content validity of questionnaire was confirmed using experts's opinions and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed using the structural equation modeling (SEM) in Amos software. Results of the study indicated that the factors including innovativness and ambiguity intolerance, with the mediating role of hedonistic values and utilitarian values, have a significant effect on the intention of continuous use of social networks. Also, face consciousness, perceived reflexivity, perceived versatility, perceived interconnectedness, perceived invisibility-in use and perceived adaptability with the mediating role of hedonistic values, have a significant effect on the continuance intention of using social networks. The need to be uniqueness with the mediating role of utilitarian values has a significant effect on the intention for continuous use of social networks.
خلاصه ماشینی:
ارائه يک مدل ساختاري از عوامل زمينه اي مؤثر بر قصد ادامه استفاده از شبکه هاي اجتماعي در مشتريان با محوريت 1 ارزش هاي فايده گرايانه و ارزش هاي لذت گرايانه نازنين حبيبي پور٢، زهره موسوي کاشي * 3 چکيده ازآنجاييکه قصد بهـره گيـري مـداوم از شـبکه هـاي اجتمـاعي از اهميـت بـالايي بـراي کسـب وکارهـا برخـوردار است ، پژوهش حاضر اب هدف تـدوين يـک مـدل سـاختاري از عوامـل زمينـه اي مـؤثر بـر قصـد ادامـه اسـتفاده مشـتريان از شـبکه هـاي اجتمـاعي بـا محوريـت ارزش هـاي لـذت گرايانـه و ارزش هـاي فايـده گرايانـه ، صـورت گرفــت .
نظـر بـه مـوارد مطـرح شـده ، پـژوهش حاضـر بـه بررسـي عوامـل زمينـه اي مـؤثر بـر قصــد ادامــه اســتفاده از شــبکه هــاي اجتمــاعي در مشــتريان بــا محوريــت ارزش هاي فايده گرايانه و ارزش هـاي لـذت گرايانـه مـيپـردازد و بـا توجـه بـه حضور فعـال شـرکت کالـه در شـبکه هـاي اجتمـاعي، ايـن پـژوهش بـر روي ايــن شــرکت متمرکــز شــده اســت .
بـر ايـن اسـاس ، پـژوهش حاضـر بـه دنبـال پاسـخ بـه ايـن پرسـش اصـلي اسـت کـه عوامـل زمينـه اي چگونـه مـيتواننـد از طريـق متغيرهـاي ميــانجي ارزش هــاي لــذت گرايانــه و فايــده گرايانــه ، بــر قصــد بهــره گيــري مستمر مشتريان از شبکه هاي اجتماعي شرکت کاله تاثيرگذار باشند؟ ٢- مباني نظري و پيشينه پژوهش ٢-١-تئوري زنجيره منظور- نهايت يکــي از روش هــايي کــه از ســال ١٩٨٢ بــا نوشــته گــاتمن ١ آغــاز شــد و در سطح وسيع در حيطه هـاي مختلفـي توسـط محققـين بـه کـار گرفتـه شـده اســت ، بــا عنــوان "نظريــه زنجيــره منظــور- نهايــت ٢" شــناخته مــيشــود.