چکیده:
برند و ارزش ویژه آن به عنوان با ارزشترین دارایی ناملموس هر شرکت به دلیل مزیت رقابتی که ایجاد میکند، نقش مهمی در موفقیت شرکتها بر عهده دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل پارادایمی ارزش ویژه برند صنعتی در شرکت ماشینسازی اراک میباشد. رویکرد پژوهش کیفی و مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد، با انجام ۱۳مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته صورررت گرفته است. مشارکت پژوهش شامل خبرگان منتخب حاصل از نمونهگیری هدفمند برمبنای معیارهای خبرگی از زنجیره ارزش سازمانی مذکور، مشتریان و تامینکنندگان بودهاست. روش تجزیه و تحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تاحصول اشباع نظری و دستیابی به مدل پارادایمی با فاکتورهای علی، زمینهای، مداخلهگر و حصول راهبردهایی با هدف ایجاد ارزش ویژه برندصنعتی میباشد. نتایج کدگذاری نشان میدهد که عوامل علی تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند صنعتی شامل: مدیریت استراتژیک برند، ارزش برند، معماری برند، کیفیت عملکردی احساسی، عوامل بازار، عوامل ساختاری، عوامل فناوری، محصول، عوامل زیرساختی، تامینکنندگان، مشتریان و عوامل زمینهای شامل: عوامل ساختاری، فرآیندی، زیرساختی، نگرش و آموزش و همچنین عوامل مداخلهگر شامل: اقتصاد سیاسی، تحریم ستیزی و نوسانات نرخ ارز و دستیابی به راهبردهایی شامل: راهبردی برنامهای، ساختاری، فرآیندی، نگرشی، پلتفرم، استانداردسازی، صادرات، راهبردهای حوزه تامینکنندگان و مشتریان و راهبردهای تحریمستیزی میباشد. پیامدهای تحقیق شامل افزایش سهم بازار، ورود به بازارهای جهانی، افزایش فروش، توانایی تحریمستیزی و سودآوری بیشتر میباشد.
Brand and its special value as the most valuable intangible assets of any company due to the competitive advantage it creates, plays an important role in the success of companies. The purpose of this study is to design and explain the paradigm model of industrial brand equity in Arak Machinery Company. The research approach is qualitative and is based on the grounded theory approach, with 13 in-depth and semi-structured interviews. Research participation included selected experts from purposeful sampling based on expertise criteria from the mentioned organizational value chain, customers and suppliers. The method of data analysis is through three stages of open, axial and selective coding to achieve theoretical saturation and achieve a paradigm model with causal, contextual, intervening factors and strategies to create the special value of industrial brand. Coding results show that causal factors affecting the brand equity include: strategic brand management, brand value, brand architecture, emotional performance quality, market factors, structural factors, technology factors, product, infrastructure factors, suppliers, customers and Underlying factors include: structural, process, infrastructure, attitude and education and intervening factors including: political economy, anti-sanctions and exchange rate fluctuations and achieving strategies including: strategic, structural, process, attitude, platform, standardization, export, suppliers' strategies, customers' strategies and anti-sanctions strategies. The implications of the research include increasing market share, entering global markets, increasing sales, anti-sanctions capability, and greater profitability.
خلاصه ماشینی:
از آنجــاييکــه شــرکت ماشــين ســازي اراک جزو صـنايع مـادر و بـا قـدمتي بـيش از ٥٠ سـال بـا هـدف پشـتيباني از صـنايع بنيـادين ، انجـام پـروژه هـاي گونـاگون و توليـد محصـولات متنـوع صــنعتي بــه عنــوان اولــين هســته صــنعت کشــور مــورد بهــره بــرداري قــرار گرفته است ، ضـرورت توجـه بـه ايـن صـنعت مهـم و برنـدينگ کالاهـاي آن امري قابل توجـه مـيباشـد کـه پژوهشـگر را بـر آن داشـته کـه مـدل بـومي (اينجــايي، اکنــوني) برآمــده از ايــن ســازمان را اســتخراج نمايــد.
Aaker ازآنجــاييکــه پــژوهش هــاي قبلــي عمــدتا مــدل هــاي ارزش ويــژه برنــد در سطح بازاريـابي مصـرفي را بـه بازاريـابي صـنعتي تعمـيم داده انـد و تـا حـال حاضر، مـدلي جـامع اينجـايي و اکنـوني در مـورد ارزش ويـژه برنـد صـنعتي موجود نبوده پژوهش حاضر بر آن اسـت بـا توجـه بـه ضـرورت ايـن مهـم بـه ايــن ســؤال اساســي پاســخ گويــد: الگــوي ارزش ويــژه برنــد صــنعتي کــدام است ؟ مزيت اين مـدل شناسـايي عوامـل علـي، زمينـه اي و مداخلـه گـر و در ادامـه ايجـاد راهبردهـاي مـديريتي و شناسـايي پيامـدهاي مربوطـه ايـن حـوزه بـا نگاه همه جانبه ميباشد.
کهيــاري حقيقــت و همکــاران (١٣٩٢)، در پژوهشــي عوامــل مــؤثر بــر ارزش ويــژه برنــد صــنعتي در بــين اعضــاي مرکــز خريــد شــرکت هــاي توليدکننـده لـوازم خـانگي موردبررســي قـرار داده يافتـه هـا حـاکي از ايــن اســت کيفيــت ادراکشــده ، وفــاداري بــه برنــد، مســئوليت اجتمــاعي تأمين کننده ، شهرت تـأمين کننـده و کيفيـت رابطـه خريـدار- تـأمين کننـده بـر ارزش ويـژه برنـد صـنعتي تـأثير دارد و همچنـين ارزش ويـژه برنـد صنعتي، بر عملکرد برند در بازارهاي صنعتي نيز تأثيرگذار است .
An Application of Keller's Brand Equity Model in a B2B Context, Qualitative Market Research: An International Journal, 11(1), 40-58.