خلاصة:
برخورداری از سرمایه اجتماعی قوی ، منجر به دسترسی سریع و با زمانبندی مناسب به مجموعه متنوعی از اطلاعات رقابتی می شود. و از اینرو که اطلاعات دریافتی از افراد مورد اطمینان، عموما دقیق، مرتبط و قابل اتکا هستند؛ یکی از مولفه های کلیدی فرصت های کارآفرینی به شمار می آید. نوآوری پژوهش حاضر در بررسی توامان سرمایه اجتماعی و بازاریابی به مثابه کارکردهای سازمانی با استفاده از روش شناسی نگاشت مفهومی به مثابه ترکیبی از روش های استقرایی و قیاسی است. در فرآیند اجرای پژوهش روش نمونه گیری هدفمند ملاکی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته عمیق از 10 نفر از خبرگان موضوع تا مرحله اشباع استفاده شد. نتایج مطالعه گویای جایگاه برجسته و نمایان سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در فعالیت های بازاریابی بنگاه های کارآفرین است. به طوریکه سرمایه اجتماعی بر 5 خوشه ی آمیخته بازاریابی، کنترل و ارزیابی بازار، تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری، عوامل راهبردی و عوامل درون سازمانی؛ و 15 زیرخوشه ی توزیع، ترفیع، قیمت و محصول(آمیخته بازاریابی)؛ مشتریان، رقبا، تامین کنندگان و سیستم ها و روش ها(کنترل و ارزیابی بازار)؛ رفتار مشتری و سیستم ها و روش ها(تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری)؛ ساختار، سبک و کارکنان(عوامل درون سازمانی)؛ و مشتری و ورود به بازار(عوامل راهبردی) را نگاشت می کند.
ملخص الجهاز:
نتایج مطالعه گویای جایگاه برجسته و نمایان سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در فعالیت های بازاریـابی بنگاه های کارآفرین است ؛ به طوریکه سرمایه اجتماعی بر ٥ خوشه آمیخته بازاریابی، کنترل و ارزیـابی بازار، تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری، عوامل راهبردی و عوامل درون سازمانی و ١٥ زیرخوشـه توزیع ؛ ترفیع ؛ قیمت و محصول (آمیخته بازاریابی)؛ مشـتریان ، رقبـا، تـأمین کننـدگان ف ، سیسـتم هـا و روش های (کنترل و ارزیابی بازار)؛ رفتار مشتری ، سیستم هـا، روش (تحقیقـات بـازار و تحلیـل رفتـار مشتری)؛ ساختار ، شیوه ، کارکنان (عوامل درون سازمانی)؛ مشتری و ورود به بازار(عوامل راهبردی) را نگاشت میکند.
به طور خلاصه نتایج گویای این است کـه خوشه بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی بر ٥ خوشه (عوامـل درون سـازمانی، عوامـل راهبـردی آمیخته بازاریابی، تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری و کنتـرل و ارزیـابی بـازار) و ١٣ زیـر خوشه ترفیع ، توزیع و محصول (آمیخته بازاریابی)؛ سبک ، ساختار و کارکنان (درون سازمانی)؛ سیستم ها و روش ها و رفتار مشتری (تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری)؛ رقبـا، مشـتریان و تأمین کننـدگان (کنتـرل و ارزیـابی بـازار) و مشـتری و ورود بـه بـازار (عوامـل راهبـردی) از فعالیت های بازاریابی بنگاه های کارآفرین را نگاشت میکند.
به طور خلاصه یافته های حاصل از نگاشت بعد ساختاری سرمایه اجتماعی نشان مـیدهـد که این بعد ٤ خوشه (آمیخته بازاریابی، تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری، عوامل راهبـردی و کنترل و ارزیابی بازار) و ١١ زیرخوشه ترفیع ، قیمت ، توزیع و محصول (آمیختـه بازاریـابی)؛ سیستم ها و روش ها، رقبا، مشتریان و تأمین کننندگان (کنترل و ارزیـابی بـازار)؛ مشـتری(عوامل راهبردی)؛ سیستم ها ، روش ها و رفتار مشتری (تحقیقـات بـازار و تحلیـل رفتـار مشـتری) از فعالیت های بازاریابی بنگاه های کارآفرین را نگاشت میکند.