خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق رتبه بندی عوامل موثر بر موفقیت ائتلاف استراتژیک شرکت های هواپیمایی از دیدگاه خبرگان است. برای این منظور با استفاده از مدل هافمن اشلوسا ) ۱۰۰۲ (، مراحل تشکیل ائتلاف بررسی و عوامل موثر بر هر کدام از این مراحل شناسایی شده و پس از آن میزان تاثیر این عوامل بر شاخص موفقیت ائتلاف استراتژیک، میزان رضایت طرفین مشارکت، براساس معیارهای موفقیت مالی، موفقیت در بازار، بهبود وضعیت رقابتی و ماندگاری ائتلاف ارزیابی گردید. در این تحقیق از دیدگاه سیزده نفر از خبرگان صنعت هواپیمایی و روش تحلیل سلسله مراتبی ) AHP ( استفاده شد. در این پژوهش از داده ها و اطلاعات اولیه و ثانویه استفاده گردید. براساس داده های اولیه گردآوری شده از طریق مصاحبه ها و مشاهدات و داده های ثانویه حاصل از مطالعات کتابخانه ای پرسشنامه مرحله اول تدوین گردید، نتایج حاصل از پرسشنامه اول امکان شناسایی عواملی که از نظر خبرگان بیشترین تاثیر را بر موفقیت ائتلاف شرکت های هواپیمایی داشتند، فراهم آورد. در مرحله بعدبراساس معیارهای بدست آمده از مبانی نظری تحقیق و مطالعات انجام شده در این زمینه، به رتبه بندی عوامل مذکور براساس میزان تاثیر آن ها بر موفقت ائتلاف از طریق پرسشنامه دوم با روش نحلیل سلسله مراتبی اقدام گردید. مدل به دست آمده به تاثیر تناسب استراتژی شراکت با استراتژی کلان سازمان، حمایت مستمر مدیریت ارشد، وجود توانمندی های مکمل در طرفین، وجود رابطه مبتنی بر اعتماد میان طرفین و توافق دو سازمان در اهداف و ارزش ها در موفقیت یا شکست ائتلاف های استراتژیک اشاره دارد. یافته های تحقیق نشان داد که از میان عوامل و مراحل منتخب، عامل تناسب استراتژی ائتلاف با استراتژی کلان سازمان و مرحله انتخاب شریک بیشترین تاثیر را بر شاخص موفقیت ائتلاف استراتژیک دارد. همچنین مشخص شد که معیار موفقیت بازار، مناسب ترین معیار برای ارزیابی موفقیت ائتلاف استراتژیک شرکت های هواپیمایی است.
This research is conducted with the aim of ranking the factors affecting the success of airlines’ strategic alliance، using experts’ points of view. For this purpose، based on the Hoffmann and Schlosser’s (2001) model for "Success Factors of Strategic Alliances"، stages of the alliance evolution and its success factors were determined. Afterwards، the effect of these factors on the index of strategic alliance success and partners' satisfaction، were evaluated using the following criteria: financial success، market success، competitive condition improvement، and sustainability of the alliance. In this regard، points of view of 13 airline experts were sought. The initial questionnaire was formed out of the primary data taken from the interviews and observations، as well as the secondary data from library studies، which provided the tool for assessing the factors with most impact on the success of the airlines’ strategic alliances. Applying AHP، and with the help of the second questionnaire، the mentioned factors were ranked based on their impact on the alliance’s success. The resulted model indicated that the elements of alliance strategy symmetry with organization strategy، top management support، complementary competencies، trust-based mutual relationship، and agreement of fundamental values and objectives، all had an impact on the strategic alliance success or failure. Findings also revealed that the two factors of alliance strategy symmetry with organizational strategy، and the partner selection stage، had the most impact on the success of airlines strategic alliance. It has also been cleared that the market success was the confident criterion for evaluation of airlines alliance success.