خلاصة:
امروزه مدیریت زنجیره تامین و مدیریت بازاریابی هر دو از مدل ها و اهداف صرفا متمرکز بر کالاها و محصولات فاصله گرفته اند و به سمت مدل ها و اهداف متمرکز بر شبکه های ارزش، سهامی مشترک، تامین خدمات و خلق ارزش حرکت می کنند. برخی از این حرکت ها تحت تاثیر مفهومی معروف به نام منطق «ارائه خدمت-کسب برتری» قرار گرفته اند. این مقاله بر آن است تا از منطق «ارائه خدمت-کسب برتری» جهت تفکر و اندیشه در مورد مدیریت زنجیره تامین بر اساس تامین خدمات استفاده کند که در آن کالاها به عنوان سازوکارهای تامین کننده و توزیع کننده خدمات در نظر گرفته می شوند. این تحقیق از نوع کاربردی است و از استراتژی تحلیلی-توصیفی جهت تجزیه و تحلیل موضوع تحقیق و از منابع کتابخانه ای و پایگاه داده الکترونیک جهت گردآوری ادبیات نظری تحقیق استفاده گردید. از نتایج تحقیق آن است که با استفاده از منطق «ارائه خدمت-کسب برتری» می توان امکان درک آگاهانه تری از ماهیت حقیقی تبادل اقتصادی فراهم کرد تا نیاز به مدیریت زنجیره تامین و نیز مدیریت بازاریابی را باز مهندسی کرد و آن ها را به یک فرآیند و سیستم یکپارچه ای همگرا کرد تا عملکرد سازمانی، ارزش مشتری و رفاه جامعه افزایش یابد.
ملخص الجهاز:
این مقاله بر آن است تا از منطق "ارائه خدمت-کسب برتری" جهت تفکر و اندیشه در مورد مدیریت زنجیره تأمین بر اساس تأمین خدمات استفاده کند که در آن کالاها به عنوان سازوکارهای تأمینکننده و توزیعکننده خدمات در نظر گرفته میشوند.
از نتایج تحقیق آن است که با استفاده از منطق "ارائه خدمت-کسب برتری" میتوان امکان درک آگاهانهتری از ماهیت حقیقی تبادل اقتصادی فراهم کرد تا نیاز به مدیریت زنجیره تأمین و نیز مدیریت بازاریابی را باز مهندسی کرد و آنها را به یک فرآیند و سیستم یکپارچهای همگرا کرد تا عملکرد سازمانی، ارزش مشتری و رفاه جامعه افزایش یابد.
لذا هدف خاص از انجام این تحقیق عبارت است از بهکارگیری تفکر منطق "ارائه خدمت-کسب برتری" جهت سوقدهی مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت بازاریابی به سوی تمرکز بر تأمین و ارائه خدماتی است که بر اساس آن، کالاها به عنوان ساز و کارهای تأمینکننده و توزیعکننده خدمات (کالاهای خدمات محور) در نظر گرفته میشوند.
به طور خلاصه، یک سازمان فرصتهای خدمترسانی را افزایش میدهد و سپس به عنوان یک بخش عملکردی و کارآمد از یک شبکه ارزش باقی میماند که از طریق 1) توسعه یک فلسفه یا منطق "ارائه خدمت-کسب برتری"؛ 2) آشکارسازی منابع اطلاعاتی (بهعنوان مثال؛ جداسازی اطلاعات از یک شکل فیزیکی) صورت میگیرد.
/ مأخذ: Butner, 2007 شکل 2- رابط اطلاعاتی برای شبکه ارزش صنعت خودروسازی: سیستم پشتیبانی تصمیم و میانجیهای حسابگر خدمات مربوطه نتیجهگیری ما بر این باور هستیم که مدیریت چرخه عمر محصول میتواند با استفاده از یک منطق "ارائه خدمت-کسب برتری" با توجه به شرایط در حال تغییر محیطی یک مدیریت منعطف و انطباقپذیر گردد.
T. Striving for integrated value chain management given a service–dominant logic for marketing.