خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی رابطهی شخصیت فرد و فرهنگ سازمانی بر برازش فرد با سازمان، جذابیت سازمانی و احتمال انتخاب سازمان از سوی متقاضیان استخدام پرداخته است. دادهها از یک نمونهی 310 نفری از23000 نفر از متقاضیان استخدام در شرکت ملی گاز ایران، که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند جمعآوری شد. شرکتکنندگان به ابزارهای پژوهش یعنی پرسشنامهی پنجعاملی شخصیت (کاستا و مک کرا، 1992)، نیمرخ فرهنگ سازمانی (اوریلی و همکاران،1991) و پرسشنامههای برازش فردسازمان (اسمیتر و همکاران،1993) و جذابیت سازمانی (اسمیتر و همکاران،1993) پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها بهوسیلهی تحلیل همبستگی نشان داد که هر کدام از ویژگیهای شخصیتی مانند برونگرایی با ترجیح برخی از ارزشهای فرهنگ سازمانی مانند سلطهجویی، جهتگیری گروهی و حمایتگری رابطهای معنادار دارند و همچنین بین برازش عینی و برازش درکشدهی فرد با سازمان و جذابیت سازمانی رابطهای مثبت وجود دارد
ملخص الجهاز:
com"/> محمود حسینی<FootNote No="194" Text=" مدیر توسعهانسانی شرکت ملی گاز ایران"/> تاریخ دریافت: 20/09/92 تاریخ پذیرش: 28/01/93 چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطهی شخصیت فرد و فرهنگ سازمانی بر برازش فرد با سازمان، جذابیت سازمانی و احتمال انتخاب سازمان از سوی متقاضیان استخدام پرداخته است.
نتایج حاصل از تحلیل دادهها بهوسیلهی تحلیل همبستگی نشان داد که هر کدام از ویژگیهای شخصیتی مانند برونگرایی با ترجیح برخی از ارزشهای فرهنگ سازمانی مانند سلطهجویی، جهتگیری گروهی و حمایتگری رابطهای معنادار دارند و همچنین بین برازش عینی و برازش درکشدهی فرد با سازمان و جذابیت سازمانی رابطهای مثبت وجود دارد کلیدواژهها: شخصیت؛ فرهنگ سازمانی؛ برازش فردسازمان؛ جذابیت سازمانی مقدمه تحقیقات نشان داده است که هزینهی انتخاب، استخدام و آموزش هر فرد میتواند بین چندهزار تا صدها هزار دلار در نوسان باشد (ریجو<FootNote No="195" Text=" Riggio"/>،1386).
در واقع، همیشه این پرسش مطرح بوده است که کارجویان چگونه دست به انتخاب سازمان محل کار خود میزنند؟ بهعبارت بهتر: چه عاملی متقاضیان استخدام را به سمت سازمانی خاص جذب میکند و آنان را در آن نگه میدارد؟ جاج و کریستف- براون<FootNote No="197" Text=" Judge &amp;amp; Kristof-Brown"/> (2004) نشان دادند که افراد جذب سازمانهایی میشوند که ویژگیهایی متناسب با ویژگیهای خودشان داشته باشند.
بهعبارت دیگر: احتمالا شخصیت، به ایجاد ارزشهای خاص منجر میشود که این ارزشها بر ترجیح یک سازمان بر سازمان دیگر از سوی متقاضیان استخدام در زمان انتخاب اثر میگذارد؛ بدین معنا که افراد با ویژگیهای شخصیتی خاص، ارزشهای فرهنگی خاص را ترجیح میدهند و اگر اینگونه درک کنند که فرهنگ سازمانی خاص، همان ارزشهای ترجیحی آنان است، جذب آن سازمان میشوند (تامسون، براونلی و استینر<FootNote No="220" Text=" Thomason, Brownlee, &amp;amp; Steiner"/>، 2013).