خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش به شیوهی متداول و ترکیبی بر مشغولیت تحصیلی دانشآموزان بود. روش: روش تحقیق نیمهآزمایشی است. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه هفتم ناحیه یک شهر همدان بود؛ که از این دانشآموزان به صورت نمونهگیری تصادفی تعداد 56 نفر از یک مدرسه بهدلیل داشتن شرایط مورد نظر از جامعه انتخاب شدند و در دو گروه 28 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش بهمدت1 ماه در 8 جلسه در معرض آموزش به روش ترکیبی قرار گرفت. جهت گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد مشغولیت تحصیلی تینو (2009) استفاده شد. برای بهدست آوردن روایی پرسشنامه از روش محتوایی و صوری استفاده شد و ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ 96/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی؛ همچون آزمون کالموگروف- اسمیرونوف، آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد میزان افزایش مشغولیت تحصیلی دانشآموزانی که با روش ترکیبی آموزش دیدهاند، بیشتر از دانشآموزانی است که با روش متداول آموزش دیدهاند، لذا تاثیر آموزش به شیوه ترکیبی بر مشغولیت تحصیلی دانشآموزان بیشتر از شیوه متداول است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق می توان بیان داشت که تاثیر آموزش به شیوه ترکیبی در بین دانشآموزان چشمگیر بوده و باعث افزایش مشغولیت تحصیلی می شود.
Objective: This research aims were to investigate the effect of conventional and hybrid method of teaching on students' academic involvement.Method: The quasi-experimental has been used as research method. The statistical sample included all seventh grade female students of Hamedan, of whom 56 persons were selected randomly for the desired conditions. They were divided into two 28-member groups of test and control. Then, test group was exposed to hybrid method for one month in 8 sessions while the other studied the courses in conventional teaching method. To collect data, standard academic involvement of Tino (2009) was used, the validity and reliability of which were determined in terms of content and surface method as .96 of Cronbach alpha. To analyze data, descriptive and inferential statistics such as Kolmogorov-Smirnov and t-test for independent groups were used. Results: The results showed that the rate of academic involvement of students having been educated with hybrid method was greater than that of students having been taught by conventional method. Therefore, the effect of education in hybrid method on students' academic involvement is greater than that in conventional method.Conclusion: The research finding showed the effect of combination education among students was impressive and caused to increase the academic involvement.
ملخص الجهاز:
"ساختار مدرسه- اندازه کلاس، شرکت در فعالیتهای کلاس و استفاده از تکنولوژی در آموزش(فیورر و اسکینر 9 ، 2003؛ لینن برینک و Graham and Osguthorpe Procter Bonk Eddy and Tannenbaum Academic Emgagement Fredericks, Blumenfeld & Paris Tinio, M Jasmine Green Furerr and Skinner پینتری 1 ، 2003؛ اسکینر، ول بورن و کانل 2 ، 1990؛ به نقل از مرکز ارزشیابی و سیاست آموزشی دانشگاه هند، 2009).
همچنین مـیانگین مشغـولیت هیجانی دانشآموزان آموزشدیده به شیوه متداول در پسآزمون (31/3) بزرگتر از میانگین مشغولیت هیجانی آنان در پیشآزمون (76/2) است و نتایج آزمون t برای گروههای وابسته این تفاوت را در سطح 1% معنادار نشان داد زیرا (01/0p<) بنابراین با 99% اطمینان نتیجه میگیریم که آموزش به شیوه متداول بر مؤلفه هیجانی مشغولیت تحصیلی تأثیر دارد.
جدول 5: نتایج آزمون t برای گروههای وابسته در مورد تأثیر آموزش به روش ترکیبی بر هر یک از مؤلفههای مشغولیت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پایه هفتم دوره اول متوسطه شاخص متغیر شیوه تعداد N میانگین انحراف استاندارد درجه آزادی آماره t سطح معناداری مشغولیت شناختی پیشآزمون 28 78/1 26/0 27 07/25 000/0** پسآزمون 28 15/4 42/0 مشغولیت هیجانی پیشآزمون 28 63/2 29/0 27 46/11 000/0** پسآزمون 28 46/3 27/0 مشغولیت رفتاری پیشآزمون 28 59/2 21/0 27 65/10 000/0** پسآزمون 28 42/3 29/0 ** درسطح 1% معنادار است.
همچنین میانگین مشغولیت هیجانی دانشآموزان آموزشدیده به شیوه ترکیبی در پسآزمون (46/3) بزرگتر از میانگین مشغولیت هیجانی آنان در پیشآزمون (63/2) است و نتایج آزمون t برای گروههای وابسته این تفاوت را در سطح 1% معنادار نشان داد زیرا (01/0p<) لذا با 99% اطمینان نتیجه گرفته میشود که آموزش به شیوه ترکیبی بر مؤلفه هیجانی مشغولیت تحصیلی تأثیر دارد."