خلاصة:
مقدمه: آموزش و یادگیری به مثابهی دو روی یک سکهاند و عامل مهمی که به معلمان کمک میکند تا شرایط را برای یادگیری موثر ایجاد کنند، توجه به سبک یادگیری دانشآموزان است، زیرا آموزش بدون توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان می تواند منجر به هدر رفتن استعدادها و نیروها و امکانات شده و تلاش ها را با شکست مواجه سازد.هدف: پژوهـش حاضر با هدف بـررسی و مقایسهی دانـشآموزان با سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی انجام شد. روش: جامعهی آماری عبارت از کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطهی منطقه دو آموزش و پـرورش شهر تهـران بود، که در سـال تحصیـلی 93-1392 مشـغول به تحصیل بودند. گروه نمونهی شامل300 نفر از دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری خوشهایی انتخاب شدند. پژوهش از نوع علی- مقایسهای پس رویدادی بود. برای تعیین سبکهای یادگیری دانشآموزان از سیاههی سبکهای یادگیری کلب (L.S.I) و برای سنجش انگیزهی پیشرفت آنان از پرسشنامهی انگیزهی پیشرفت هرمنس (A.M.Q) استفاده شد. معدل نمرات پایان سال تحصیلی دانشآموزان نیز بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل آماری نشان داد، بین دانشآموزان با سبکهای یادگیری مختلف از لحاظ انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی در سطح 5/. تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که دانشآموزان دارای سبک یادگیری همگرا از انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی بالاتری برخوردار هستند و دانشآموزان دارای سبک انطباقیابنده از انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی کمتری برخوردارند. نتیجهگیری: بنابراین برای معلمان ضروری است که با ابعاد اساسی سبک یادگیری و کاربرد آنها در کلاس درس آشنایی داشته باشند ، این نتایج دلالتها و کاربردهایی برای آموزش و یادگیری موثر دانشآموزان دارد که در مقالهی حاضر به آنها پرداخته میشود.
Introduction: Teaching and learning are closely interrelated and important factors, assisting teachers to pave the way for effective learning and considering the students’ learning styles, because instructing without paying attention to individuals’ differences can lead to waste the talents, forces, facilities and hence, the attempts fail to gain the goal. Objective: The aim of study was to predict and clarify students’ achievement motivation. The investigative community included all high school of 2nd district of education studying in Tehran city in 1392-93 academic years. Sampling population involved 300 subjects and Multiphasic random sampling method has been chosen. To determine the students’ learning styles, Kolb’s checklist (ISI), and to assess their achievement motivation, Hermanz’s inquiry for achievement motivation (ANQ) has been chosen. The descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) and for inferential statistics (analysis of variance (ANOVA) with Sefee pursuit test) have been used in order to analyse the collected data. Findings: The findings showed that learning styles including "divergent, convergent, assimilator and accommodator" affected the amount of the students’ achievement motivation and the academic performance. Comparison of average scores emphasized the rate of students’ achievement motivation and the academic performance. The convergent learning style was meaningfully more than that of the students with divergent, assimilator and accommodator.Conclusion: The results signify the application for students’ impressive teaching and learning which will be discussed in present article.
ملخص الجهاز:
"در این پژوهش به بررسی و مقایسهی بین دانشآموزان با سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ متغیرهای وابسته، یعنی انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی پرداخته شده است.
جدول 2: ضرایب اعتبار خردهمقیاسهای سیاههی سبکهای یادگیری پرسشنامهی سبکهای یادگیری ضرایب اعتبار سطح معنیداری تعداد تجربهی عینی 73/0 01/0 288 مشاهدهی تأملی 68/0 01/0 288 مفهومسازی انتزاعی 76/0 01/0 288 آزمایشگری فعال 65/0 01/0 288 Learning Style Inventory (LSI) کلب (1985) در پژوهش خود روی 1446 دانشجوی زن و مرد، ضریب پایایی این ابزار را به شرح زیر گزارش کرده است (جدول 3).
آنطور که در جدول 6 نشان داده شده است، بین دانشآموزان با سبکهای یادگیری متفاوت، از لحاظ متغیرهای وابستهی انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی در سطح 05/0 تفاوت معنیدار وجود دارد.
پیشنهاد اصلی حاصل از پژوهش این است که: برای افزایش انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان، توجه نمودن به سبک یادگیری آنان در حین آموزش و تدریس ضرورت دارد، استادان، معلمان و مربیان در فرآیند آموزش و تدریس خود، تفاوتهای فردی دانشآموزان بهویژه سهم و اثر سبکهای یادگیری را مدنظر داشته باشند و تا آنجا که امکانپذیر است از شیوههای تدریس ترجیحی دانشآموزان استفاده نمایند.
با توجه به تفاوتهای دانشآموزان با سبکهای یادگیری مختلف در عملکرد تحصیلی و همچنین انگیزه پیشرفت، پیشنهاد میگردد، کلیه معلمان با همکاری مشاوران مدارس در ابتدای سال تحصیلی، با استفاده از پرسشنامهی سبک یادگیری، سبکهای یادگیری دانشآموزان خود را شناسایی نمایند و سپس متناسب با نتایج بهدست آمده، نسبت به انتخاب سبکهای تدریس مناسب و سازگار با نیاز دانشآموزان کلاس خود، اقدام نمایند."