خلاصة:
در این مقاله برآنیم تا چگونگی بازنمایی عامل جنسیت را در تصاویر کتابهای آموزش زبان انگلیسی American English File (2), Four Corners (2) & Interchange (2)مورد بررسی قرار دهیم. چارچوب نظری بهکارگرفتهشده در نگارش این مقاله، الگوی نشانهشناسی هلیدی و به دنبال آن، بهطور مشخص، نشانهشناسی اجتماعی تصویر کرسو فان لیوون(2006[1996]) میباشد. تولید متن، از جمله تصویر، یک عمل گفتمانی و درنتیجه، اجتماعی است. این کنش اجتماعی در مورد کتابهای درسی که برای زبانآموزان غیر انگلیسیزبان نوشته شده است، در سطحی فراتر، یعنی بینافرهنگی عمل میکند. درنتیجه، پیوسته این مسئله وجود دارد که آیا ممکن است فرهنگ مرکز، یعنی جامعة انگلیسیزبان، از طریق متون کتابهای درسی، سازوکارهای گفتمانی تولید کند که در آن دیگری ویژگیهای غیر و غریب را پیدا کند و خود، طبیعی و آشنا تلقی شود؟ این پژوهش با بررسی تصاویر، متون و عناوین زبانی و حاشیة آن تصاویر، کاوش میکند که کتابهای آموزش زبان انگلیسی چگونه فرهنگ جامعة انگلیسیزبان را احتمالا بهعنوان فرهنگ بدیهی، طبیعی و اجتنابناپذیر به تصویر میکشند و دیگران را به غیرهایی که فقط در صورت جذب در این فرهنگ، غیریت خود را ازدست میدهند، تبدیل کرده و به تصویر میکشند. هدف اصلی این پژوهش این است که متون آموزش زبان انگلیسی را بهطور گسترده، تحلیل کرده و کارکردهای متفاوت گفتمانی، اجتماعی و فرهنگی آنها را بررسی نماید. همچنین بررسی نقش تصاویر در این عمل گفتمانی بینافرهنگی، تفاوتهای فرهنگی و چگونگی بازتاب آنها در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی، کارکردهای ایدئولوژیکی تصاویر و چگونگی وجهنمایی در تصاویر کتابهای درسی، اهداف فرعی این پژوهش را تشکیل میدهند.
ملخص الجهاز:
"در این تصاویر خط دید مشارکت کنندگانی که به هم خیره شدهاند- چنانکه این خط دید به سوی بیننده نباشد- یک نوع بردار است ؛ بنابراین در 15 narrative 176 veocntcoerp al 18 ransitive 19 intransitive 119 تصاویر روایتی واکنشی ، به جای کنش گر، واکنش گر و به جای هدف، پدیده وجود دارد.
با نگاه بر این گونه تصاویر بیننده احساس می کند که اشخاص درون قاب تصویر به دلایل متفاوت (فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی، مذهبی و غیره) از وی دور می باشند.
39 given 40 41 neeawl 42 ideal 43 frame 123 برجستگی ، اصطلاحی است که کرس و فان لیوون آن را برای اشاره به این موضوع که برخی از عناصر تصویر بیشتر از بقیه چشم را درگیر می کنند، به کار بردهاند.
بررسی چگونگی بازنمایی جنسیت در تصاویری چند از کتابهای American English File (2), Four Corners (2) & Interchange (2) درمجموع، ١١٤٠ تصویر در سه کتاب انگلیسی ذکرشده وجود دارد که همة آنها به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته اند.
از آنجا که تمام بدن افراد درون عکس به همراه فضای اطراف آن نشان داده شده است ، فاصلة این عکس از نوع نمای دور است و باز هم به این نتیجه می رسیم که بین افراد داخل تصویر و بینندگان انفصال و گسستگی بسیار وجود دارد.
اما از آنجا که این عکس از نیم رخ گرفته شده است ، بینندگان نظارهگر دنیای مشارکت کنندگان درون قاب تصویرند و درگیریای با آنها ندارند."