خلاصة:
افزایش پیچیدگی و تلاطم در محیط ، واکنش مناسب و سریع سازمان هـا را مـیطلبـد ، ایـن شـرایط موجـب افزایش نیاز سازمان ها به تفکر و اقدامی فراتر از صرفا حل مسائل جاری شده است . در محیط بسیار متغیـر و رقابتی امروزی هوشمند شدن و هوشمند عمل کردن بهترین ضمانت برای موفقیت کس وکار است . پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که فرآیندها و عـواملی کـه بـرای هوشـمندی سـازمان لازم هسـت د کدامندو چارچوب عوامل سازمان هوشمند چگونه است ؟ پژوهش حاضر بـراسـاس روش گـردآوری داده هـا ، توصـیفی و از نـوع پیمایشـی و از نظرهـدف ، توسعه ای– کاربردی است . جامعه آماری ٣٥٣١ نفر از کارکنان شرکت های تولیدی استان کرمانشاه بودند که ٣٤٧ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که برای طراحـی آن از تکنیک دلفی طی سه راند استفاده شده است . روایی ابزار گردآوری از طریق روایی محتوا، همگرا و افتراقی و پایایی از طریق بار عاملی و پایایی مرکب مورد تایید قرار گرفته است . بـه منظـور تجزیـه و تحلیل داده ها از نرم افزار اسمارت پی ال اس با کمک روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده اسـت .
نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که متغیرهای پژوهش به غیر از متغیر کار گروهی بـر سـازمان هوشـمند تاثیر مثبت و معنادار داشتند و از طرفی تاثیر متغیرها نسبت به هم نیز معنادار بودند. همچنین مشـخص شد که ارتباطات سازمانی بیشترین تاثیر را بر سازمان هوشمند دارد.
ملخص الجهاز:
"براساس ادبیات و تعاریف هوشمندی سازمان که در تحقیقات اندیشمندان آمده است ، ابعاد مختلفی برای افزایش هوشمندی سازمان و شکل گیری سازمان هوشمند ذکر شده است که همه این تعاریف و رویکردها در برخی ویژگیها مشترک هستند، از جمله یادگیری سازمانی [٣؛ ١٠، ص ٤٩-٥٥؛ ١٧، ص ١٢٤؛ ٢٤؛ ٢٦؛٢٧، ص ٨٤ ]، مــدیریت دانــش [١٦، ص ١١٢؛ ١٧، ص ١٢٤؛ ٢٣؛ ٢٤، ٢٥؛ ٥١، ص ٦ ]، بصیرت و آزادسازمانی [٤، ص ٣٠٧؛ ٦، ص ٠ ]، به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات [٦، ١٥، ٨ ]، قدرت پایش محیط [١٥؛٩ ]، ارتباطـات سـازمانی [٣٠؛١٧، ص ١٢٤؛١٦، ص ١١٢؛٦، ص ٠ ]، تفکر سیستمی، بازبودن سازمان و رهبری [٩، ص ٤٩؛٧؛٦، ص ٢٠؛ ٢١، ص ٥٥؛ ٣١؛٢٩، ص ٢٤] امنیت سازمانی و کـارگروه ی [١٧، ص ١٢٤؛٦، 1.
تعامل خارجی سبک ارتباطی تفویضی انسانی باز بودن سازمان تصمیم گیری مشارکتی / / / فرایند ارتباطات سازمانی قابلیت یادگیری سازمان شکل ١ مدل مفهومی پژوهش براساس مدل مفهومی، فرضیه های پژوهش عبارتند از: - نگرش نسبت به ICT بر ارتباطات منعطف سازمانی، مدیریت دانش ، قابلیت یـادگیری و سازمان هوشمند تأثیر مثبت و معناداری دارد (فرضیه شماره ١، ٢، ٣ و ٤).
برای ارزیابی شاخص ها و عواملی که بر سازمان هوشمند تأثیر دارند، فرضیه هایی مطرح شد که نشان دادنگرش نسبت به فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مستقیم و غیرمستقیم بـر فرآیند ارتباطات سازمانی، مدیریت دانش و سازمان هوشـمند ، (فرضـیه هـای ١، ٢ و ٤) تـ أثیر مثبت و معناداری دارد، اما بر قابلیت یادگیری سازمان تأثیر منفی را نشان داده است (فرضیه ٣)."