خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، طراحی و برازش مدلی از روابط میان اجزای سرمایه فکری و رفتار نوآورانه بـا توجـه به نقش مداخله گرانه تسهیم دانش است . این پژوهش از نوع توصیفی بوده است که از نظر هدف کـاربردی و از روش همبستگی تبعیت نموده است . جامعه آماری عبارت از کارکنان صفی بیمارستان های شهر تهـران کـه نظر به گستردگی زیاد آنها، بیمارسـتان هـای پیـامبر (ص )، لـولاگر، سـجاد، پـارس ، حضـرت رسـو (ص )، هاشمینژاد و آپادانا به عنوان خوشه های اصلی مورد توجـه قـرار گرفتنـد. داده هـای پـژوهش بـا اسـتفاده از پرسشنامه های استاندارد گردآوری و با استفاده از روش معالات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه فکری به طور مستقیم ، رفتار نوآورانه را تحت تاثیر قرار نمیدهد، اما با مداخله تسهیم دانش ، این رابطه تقویت میشود. همچنین سرمایه فکـری د ر سـازمان هـای مـورد مطالعه با تسهیم دانش رابطه معناداری ندارد، اما تمایلات افراد و هنجارهای ذهنی کارکنان بـر قصـد و نیت آنان نسبت به تسهیم دانش اثر می گذارد و این خود به بهبود رابطه میان اجزای سـرمایه فکـر و رفتار نوآورانه کمک میکند.
ملخص الجهاز:
"همچنین سرمایه فکـری د ر سـازمان هـای مـورد مطالعه با تسهیم دانش رابطه معناداری ندارد، اما تمایلات افراد و هنجارهای ذهنی کارکنان بـر قصـد و نیت آنان نسبت به تسهیم دانش اثر می گذارد و این خود به بهبود رابطه میان اجزای سـرمایه فکـر و رفتار نوآورانه کمک میکند.
این بررسیها نشان میدهد کـه تسـهیم دانش پیشنیاز ضروری سرمایه فکری برای تبدیل به رفتار نوآورانه است ؛ زیرا تسهیم دانش بـه معنای اقدامی است که طی آن کارکنان اطلاعات درون و برون سازمانی مـرتبط بـا دیگـران را توزیع میکنند [٢٤، ص ١٢١].
بر این اساس میتوان فرضیه زیر ارائه کرد: • فرضیه ٣: ادراک کارکنان از سرمایه انسانی سازمان بر گرایش های آنها در جهت تسهیم دانش تأثیر مثبت دارد.
Mura / نتیجه آزمون لیزرل بیانگر آن است که نخست ارتباط مستقیم میان سرمایه فکـری بـا رفتـار نوآورانه مورد تأیید قرار نگرفته است ، اما روابط غیر مستقیم آنها از طریق تسهیم دانـش تأییـد شده است ، به عبارت دیگر سرمایه فکری از طریق تسهیم دانش ، موجب تقویت رفتار نوآورانه کارکنان شده است .
یافتـه هـای تحقیق نشان داد که رابطه قوی میان آنها وجود ندارد، اما سرمایه فکری و اجزای آن میتواننـد موجب پیش بینی و تقویت گرایش افراد نسبت به تسهیم دانش ، شکل گیری هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده شود.
از این رو بر اساس نتایج حاصـل پیشـنهاد مـ شـود کـه مدیران بر فرایند تسهیم دانش و رفتار نوآورانه در سازمان های مورد مطالعه نظارت کامل داشته باشند و به نوعی آنها را تحت تأثیر قرار دهند."