خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر آموزش نوروفیدبک بر افزایش توانایی محاسبه عددی وحافظه عدد در دانش آموزان دارای اختلال حساب نارسایی بود.
روش: این پژوهش، مطالعه ای شبه آزمایشی از نوع طرح پی شآزمون، پ سآزمون با گروه آزمون و گروه گواه است. تعداد 20 نفر دانش آموز دارای اختلال حساب نارسایی در سنین 10 تا 12 سال به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. شرکت کنندگان دو خرده مقیاس محاسبه عددی و حافظه عددی از مقیاس هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده را در مراحل پی شآزمون و پ سآزمون اجرا کردند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که نوروفیدبک میزان توانایی های محاسبه عددی و حافظه عددی را در گروه آزمایش افزایش داده است. هم چنین آموزش نوروفیدبک میزان توانایی های محاسبه عددی و حافظه عددی را در دان شآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه افزایش داده بود.
نتیجه گیری: از آموزش نوروفیدبک م یتوان به عنوان یک راهبرد آموزشی در مداخلات مکمل درمان اختلال حساب نارسایی استفاده کرد. هم چنین نوروفیدبک می تواند در تنظیم الگوهای امواج مغزی کودکان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی موثر واقع شده و منجر به افزایش توانایی محاسبه عددی وحافظه عدد آنان گردد.
Objective: This study investigates the use of amplification of working memory using computer in recovering the reading function and Accuracy in Tehran’s dyslexic students at primary level.
Method: The study is a semi-experimental research with pre-test and post test. 30 students were chosen randomly among 48 dyslexic students who studied in learning disability governmental centers of Tehran. They were divided randomly in two groups of control and trial (15 students for each group). The dyslexia test of Kormi Noori and Moradi and also Tehran-Stanford-Bine kamkari intelligence scale was used. The obtained data was analyzed using statistical method of Covariance.
Results: Results showed that amplifying the working memory using computer improves the reading function and accuracy of dyslexic students.
Conclusion: It can be said that working memory has an important and essential role in reading function. Deficiency of working memory leads to weakness in reading function of students with learning disability and dyslexia.