خلاصة:
گردشگری صنعتی است که وابستگی های متقابل در آن در حد قابل توجهی بالاست و ایجاد روابط مبتنی بر همکاری مانند شبکه ها در آن، بیش از آن که امری دلخواه باشد، الزامی مدیریتی است. این مقاله به دنبال احصای بازیگران شبکه خط مشی گردشگری و تبیین رابطه بین آن ها و به عبارتی ترسیم شبکه خط مشی گردشگری در کشور می باشد. به منظور دستیابی به این هدف به 15 نفر از افرادی که از خبرگی و تجربه بالایی در زمینه های خط مشی گذاری و گردشگری بودند، مراجعه شد و با استفاده از نسبت روایی شبکه خط مشی گردشگری کشور ترسیم گردید. در این شبکه 35 نهاد و سازمان از 11(CVR) محتوایی حوزه مختلف، عضویت دارند و نحوه ارتباط بین آن ها و رابط هر حوزه مشخص شده است. در این پژوهش از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است.
ملخص الجهاز:
در اين شبکه ٣٥ نهاد و سازمان از ١١ حوزه مختلف ، عضويت دارند و نحوه ارتباط بين آنها و رابط هر حوزه مشخص شده است .
براي مثال بايکرداکF١٣ در سال ١٩٩٦ در تحقيق خود روي ١٥٠٠ شرکت و موسسه استراليايي که در حوزه هاي مختلف اقتصاد فعاليت مي کردند، دريافت که شبکه ها بيشتر در بخش خدمات گردشگري وجود دارند.
اما مفهوم شبکه هاي خط مشي F٣١٠ که از دهه ٧٠ مطرح شده ، در صدد نشان دادن اين موضوع است که چگونه بازيگران دولتي و غيردولتي در حوزه تصميمات خاص و خط مشي عمومي بر يکديگر اثر مي گذارند 4 .
pp ,٢٠٠٦ ,Rhodes) شبکه هاي خط مشي از بازيگران مختلفي تشکيل شده اند و با يکديگر در تعامل هستند تا بر خط مشي عمومي تاثيرگذارند ,١٩٩٩,Sabatier) 1.
732-750) استفاده از شبکه هاي خط مشي در گردشگري به طور فزاينده اي در حال افزايش است .
جامعه و نمونه آماري اين مقاله برگرفته از رساله دکتري مي باشد که تحت عنوان «ارايه مدلي براي خط مشي - گذاري شبکه اي در حوزه گردشگري » در دانشگاه تهران در سال ١٣٩٤ انجام شده است .
بر اساس يافته هاي تحقيق ، در کشور ما ٣٥ نهاد و سازمان به نوعي در گردشگري اثرگذار هستند و مي بايست تمهيداتي انديشيد تا بتوانند در يک شبکه منسجم خط مشي گردشگري مطابق آن چه که در اين تحقيق ترسيم شده است ، با يکديگر به تعامل و تبادل منابع ايده ها بپردازند.
The research of medical tourism policy network in Taiwan.