خلاصة:
هدف : پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر روش آموزش هم شاگردی بر مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، انجام شده است .روش : نمونه پژوهش ٦٠نفر از دانش آموزان پسر پایه دوم راهنمایی مدارس دولتی در سال تحصیلی ٨٦/٨٧بودند که بعد از روش نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند.در گروه آزمایش ، روش آموزش هم شاگردی ودر گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت . محتوای برنامه آموزش شامل چهار بخش کلی کتاب ریاضی سال دوم راهنمایی بود که طی دوازده جلسه به دانش آموزان آموزش داده شد. ابزار تحقیق در این مطالعه عبارت بودند از آزمون مهارت های اجتماعی وآزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی معلم ساخته . یافته ها: نتایج نشان دادند که میانگین نمرات آزمودنیهای گروه آموزش هم شاگردی در مقایسه با میانگین گروه کنترل در پس آزمون مربوط به ریاضی به طور معناداری بالاتر بود. همچنین میانگین نمرات مهارت های اجتماعی گروه آموزش هم شاگردی به طورمعناداری بالاتر از گروه آموزش سنتی بود و نیز یافته های پژوهش نشان دادند که آموزش هم شاگردی در سه مقوله همکاری و تعاون ، رفتار قاطع و همدلی موثر واقع شد ودر مورد مقوله خویشتن داری بیتاثیر بود. نتیجه گیری: به کار گیری روش های فعال آموزشی نقش بسزایی در پیشرفت تحصیلی
ملخص الجهاز:
بدین منظور محقق در پژوهش حاضر در پی آن است تا اثربخشی روش آموزش هم شاگردی را بر مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی بررسی نماید.
از آنجا که مقیاس مهارت اجتماعی دارای چهار مقوله است ، این تحقیق دارای چهار فرضیه فرعی نیز میباشد: ١- میانگین نمرات مقولۀ «همکاری و تعاون » در پس آزمون مهارت اجتماعی دانش آموزانی که با روش آموزش هم شاگردی آموزش دیده اند، تفاوت معناداری با میانگین نمرات آنها در پیش آزمون مهارت اجتماعی دارد.
مقایسه میانگین نمرات دانش آموزان گروه کنترل و آزمایش در پس آزمون مهارت های اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج به دست آمده نشان میدهد که مقدار t محاسبه شده برابر ٢/٠٨٣ با سطح معناداری ٠/٠٤٢ است و از آنجا که سطح معناداری به دست آمده از ٠/٠٥ کوچکتر میباشد، فرضیه پژوهش تأیید میگردد.
مقایسه میانگین نمرات مقوله «همکاری و تعاون » مقیاس مهارت اجتماعی در پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول بالا مقدار t محاسبه شده برابر ٤/٣٧٣ با سطح معناداری ٠/٠١ میباشد و از آنجا که سطح معناداری به دست آمده از ٠/٠٥کوچکتر میباشد، فرضیه پژوهش تأیید میگردد.
مقایسه میانگین نمرات مقوله «رفتارقاطع » مقیاس مهارت اجتماعی در پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش (به تصویر صفحه مراجعه شود) توجه به جدول بالا مقدار t محاسبه شده برابر ٢/٨٦٨ با سطح معناداری ٠/٠٠٨ میباشد و از آنجا که سطح معناداری به دست آمده از ٠/٠٥ کوچکتر میباشد، فرضیه پژوهش تأیید میگردد.
Cook, students Damon, Educational EducationalResearch Delquadri, for Treatment Evans, Achievement Social .