خلاصة:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر خصوصیات شخصیت مصرف کننده و روابط درک شده توسط وی بر روی تمایل به تغییر برند، با درنظرگرفتن نقش تعدیل گر شدت ضعف خدمات در بازار بیمه است. بدین منظور از جامعه آماری بیمه گذاران بیمه مسئولیت نمایندگی ها و شعب بیمه «الف»، «ب» و «ج» در شهر تهران در سال 1389 استفاده شد و به روش طبقه ای غیرنسبی تعداد 180 نمونه انتخاب و اطلاعات لازم به وسیله پرسش نامه دریافت گردید. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها و تحلیل آماری از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار PLS مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که وقتی شدت ضعف خدمات بالاست، افراد با مرکز کنترل درونی نسبت به افراد با مرکز کنترل بیرونی، تمایل بیشتری به تغییر برند دارند. همچنین زمانی که شدت ضعف خدمات بالاست، درگیری عاطفی بالا در روابط درک شده توسط مشتری، تمایل او را به تغییر برند مصرفی کاهش می دهد.
ملخص الجهاز:
رفتار تغییر برند در شرکت های بیمه با رویکرد روانشناسی مصرفکننده 1 حمیدرضا سعیدنیا تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩١/٠٢/٠١ 2 سعید صحت تاریخ پذیرش مقاله : ١٣٩١/٠٩/٠٦ مژده چرخیان ٣ چکیده هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر خصوصیات شخصیت مصرفکننده و روابط درکشده توسط وی بر روی تمایل به تغییر برند، با درنظرگرفتن نقش تعدیل گر شدتِ ضعف خدمات در بازار بیمه است .
در شرکت های خدماتی ، کیفیت روابط میان مشتریان و کارکنان شرکت که دارای ارتباطی حرفه ای و اجتماعی با یکدیگر هستند، به درک کلی مشتریان از کیفیت واحد خدماتدهنده کمک کرده و ازآنجاکه تحقیقات نشان می دهد، افراد متغیرهای رفتاری و احساسی را برطبق خصوصیات شخصیت تجربه نموده و بروز می دهند،(١٩٩١ Larsen and Ketelaar) در این تحقیق به بررسی تأثیر خصوصیات شخصیت مصرفکننده و درک او از روابط مشتری- شرکت بر روی رفتار تغییر برند مشتری پرداخته می شود.
ازاین رو این تحقیق به بررسی تأثیر خصوصیات شخصیت مصرفکننده و درک او از روابط مشتری- شرکت بر روی رفتار تغییر برند مشتری پرداخته است و میزان اهمیت هریک از این دو عامل را با درنظرگرفتن متغیر تعدیل کننده شدتِ ضعف در خدمات ارائه شده، بررسی می کند.
باتوجه به مطالب عنوانشده برای پاسخ به سؤال سوم تحقیق ، این فرضیه مطرح گردید: - فرضیه ٣: زمانی که شدتِ ضعف خدمات بالاست درگیری عاطفی بالا در روابط درکشده توسط مصرفکننده، تمایل او را به تغییر برند مصرفی کاهش می دهد.