خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مداخلات چندبعدی انگیزشی- شناختی بر ارزش تکلیف ، جهت گیری هدف تبحری و خودکار آمدی تحصیلی صورت پذیرفته است . روش این پژوهش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه اول روزانه در شهر سمنان در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ بودند. تعداد ٣٤ نفر از دانش آموزان با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس ، از دو مدرسه متفاوت انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پنتریچ و دی گروت را تکمیل کردند. فرضیه ها با مدل تحلیل کوواریانس تک متغیری آزمون شدند. یافته ها حاکی از اثربخشی مداخله چندبعدی شناختی – انگیزشی بر مولفه های جهت گیری هدف درونی و خودکارآمدی دانش آموزان گروه آزمایش بود، اما تفاوت بین دو گروه کنترل و آزمایش در مولفه ارزش تکلیف معنیدار نبود. مداخلات چندبعدی انگیزشی – شناختی منجر به افزایش مولفه خودکارآمدی و شکل گیری مولفه جهت گیری هدف درونی در دانش آموزان میشود.
ملخص الجهاز:
یافته ها حاکی از اثربخشی مداخله چندبعدی شناختی – انگیزشی بر مؤلفه های جهت گیری هدف درونی و خودکارآمدی دانش آموزان گروه آزمایش بود، اما تفاوت بین دو گروه کنترل و آزمایش در مؤلفه ارزش تکلیف معنیدار نبود.
Ames & Archer با چهار مؤلفه (ارزش موفقیت ١، علاقه درونی، ارزش کاربردی ٢ بیرونی و هزینه های مرتبط با پرداختن به تکلیف ) تعریف کرده اند.
Motivated Strategies for Learning Questionnaire )MSLQ) کیچی (١٩٩١) در مقیاس جهت گیری درونی نسبت به هدف ٠/٧٤، مقیاس ارزش گذاری نسبت به تکلیف ٠/٩٠ و خودکارآمدی ٠/٩٣ و در پژوهش حاضر به ترتیب در سه مقیاس ٠/٦٨، ٠/٨٦ و ٠/٨٣ به دست آمد.
همچنین از آزمون لون جهت بررسی همگنی واریانس خطا بین دو گروه استفاده شد و مشخص شد که میزان واریانس خطا دو گروه در مؤلفه ارزش تکلیف (٠/٠٥> P، ٢/٩٨٦= ٣١، ١ F) و جهت گیری هدف درونی (٠/٠٥> P، ٢/١٥٦= ٣٢، ١ F) برقرار هست .
Predicting high school student’s cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perception and motivation, Cotemporary Educational Psychology, 29, 462-482.
A model of future oriented motivation and self-regulation, Educational Psychology Review, 16, 9-33.
Motivational and self-regulation learning components of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, 82)1), 33-40.
)2008) Motivation and performance within a collaborative computer-based modeling task: relations between students' achievement goal orientation, self- efficacy, cognitive processing, and achievement.
The relation between goal orientation and students motivational beliefs and self-regulated learning.