خلاصة:
این مقاله ضمن بررسی راه کارهای ارتقاء توان وتخصص مدیران در آموزش وپرورش واعتقاد به ام الفنون بودن دانش ادبیات وجهت گیری از آن درخصوص توانمندسازی وتخصص مدیران تاحدود زیادی می تواند مثمروثمر باشد.با توجه به این که آموزش وپرورش یعنی احیاء حیات بشر وحفظ حقوق او در دنیا و آخرت وگذر از مرزهای عدم ونیستی به مرحله وجود وهستی، بررسی پیشینه آموزشوپرورش در دنیا ونقش الگویی آن، هم چنین استفاده از دانش ادبیات که عبارت است از ادبیات اخلاقی، ادبیات مذهبی، ادبیات فرهنگی، ادبیات اقتصادی، ادبیات آموزشی وتعلیمی ودر مجموع ادبیات خدمت؛ در قرآن کریم و سیره پیامبران الهی علی الخصوص سیره پیامبر اکرم(ص) و علی بن ابیطالب(ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت یعقوب (ع) وحضرت یوسف(ع) توان وتخصص مدیران را بالا ببرد.هم چنین به بررسی تاثیر توان وتخصص مدیران در فرایند توسعه وپیشرفت جامعه وضرورت آن توان وتخصص در وجود مدیران، در آموزش وپرورش پرداخته است. توصیه که استفاده از نکات کلیدی منابعی چون کتاب خواجه حافظ شیرازی، شاهنامه فردوسی، بوستان وگلستان سعدی، کلیله ودمنه و مرزبان نامه، مثنوی مولانا واشعار سنایی غزنوی در باب زمامداری وحکومت ومدیریت می تواند الگوی مدیران باشد.
ملخص الجهاز:
پیشینۀ توان وتخصص معلمی ومدیریت در دنیا دنیا وزارت خانۀ آموزش وپرورش بزرگی است که اولین مؤسس معلمش خدای بزرگ، دومین معلمش پیامبران الهی واز میان پیامبران، پیامبر اکرم(ص) وکتاب مقدس آموزشی وتربیتی این وزارت خانۀ بزرگ و آیین نامۀ جامع وکامل دنیوی و اخروی دائمی وهمیشه به روز آن قرآن کریم را می باشد که هرچه زمان می گذرد جاذبه بیشتری پیدا می کند وهیچ علمی نیست که در قرآن مجید از آن پیش گویی نشده باشد.
از میان تربیت یافتگان مکتب الهی وسیرۀ خود حضرت علی بن ابیطالب(ع) را به عنوان مدیر وپیشوای مسلمانان جهان درواقعۀ غدیر انتصاب نمود؛ که با این وسیله بتواند الگویی را به جامعۀ بشریت معرفی نماید تا جوامع اسلامی با استفاده از سیرۀ آن امام همام در امور مدیریتی و مدیریت لایق وکارآمد نمایند ومنابع انسانی ومنابع امکانات دیگر را در اختیار آن ها قرار دهند؛ تا آن مدیران بتوانند برای حفظ وتوسعه وگسترش ادبیات اخلاقی ومذهبی وادبیات فرهنگی وادبیات اقتصادی وغیره در چهارچوب موازین اسلامی وخواستگاه قانونی گام بردارند.
همگان باید بدانند وقتی دنیا آموزشگاه عمومی است؛ اشخاصی که مسئولیت تکفل وسرپرستی گروه دیگری را برعهده دارند از جمله پدران، مادران، کفیلان قیمان مدیران و غیره همگی آگاه باشند که آموزه های صحیح دنیا را برای زیردستان خود تشریح کنند وآموزه های غیرصحیح، غیرانسانی وغیراخلاقی را به گروه تحت سرپرستی خود بشناسانند؛ مثلا در جهان امروز ودر دنیای امروز شرایط وامکانات باعث معضلاتی شده است، که ممکن است تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.