خلاصة:
کارآفرینی شامل همه فعالیت ها و اقدامات مرتبط با درک و فهم فرصت ها و تاسیس سازمانی برای بهره برداری از این فرصت ها است. بنابراین تشخیص و بهره برداری از فرصت ها موضوع اصلی و جوهره علم کارآفرینی دانسته شده است، در واقع بدون مطالعه مکانیزم ها و عوامل موثر بر زایش و بالندگی فرصت های کارآفرینانه نمی توان به فهم دقیقی از کلیت کارآفرینی دست یافت. این پژوهش که از نوع توصیفی و مطالعات کتابخانه ای است، به تعاریف کارآفرینی و تشخیص فرصت کارآفرینی می پردازد. تبیین و توصیف این مطالعه کیفی نشان می دهد که شناسایی فرصت هم می تواند نتیجه تحلیل و جستجو باشد و هم نتیجه تشخیص، اما حتی کارآفرینانی که فقط فرصت را تشخیص می دهند و به جستجو و تحلیل سیستماتیک و هدف داری برای شناسایی فرصت ها دست نمی زنند، ویژگی های خاصی دارند که از ان به عنوان هوشیاری کارآفرینانه یاد می شود. عواملی از قبیل ارتباط با شبکه های اجتماعی، توجه بیشتر به اطلاعات و پیشامدهای خارج از سازمان، آشنایی با مشکلات و نیازهای مشتریان و همچنین آشنایی با مکانیزم های بازار در زمینه یک فعالیت خاص از جمله عوامل موثر در در تشخیص فرصت های کارآفرینانه می باشند.
ملخص الجهاز:
از طرفی علیرغم اینکه در سال های اخیر توجه خاصی به مباحث کارآفرینی در کشورمان شده است، اطلاعات و تحقیقات کمی در مورد عوامل مهم مربوط به کارآفرینی از جمله تشخیص فرصت وجود دارد، بنابراین، تـشخیص فرصـت یـک عنـصر محـوری در فراینـد کـارآفرینی بـوده و بخـش عمـده ای از پژوهش های کارآفرینی به این پرسش اختصاص دارد که چگونه افراد فرصـت هـای ایجـاد کسب وکار را تشخیص می دهند؟ فرصت ها چه انـواعی دارنـد و چـه شـکل هـایی بـه خـود می گیرند؟ چه عواملی در تشخیص فرصت ها اثرگذارند و افرادی که فرصت ها را تشخیص می دهند چه ویژگی هایی دارند؟ ادبیات تحقیق کارآفرینی واژه کارآفرینی ابتدا در زبان فرانسه ابداع شد ( کرباسی و دیگران،1381:27) این واژه کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای "واسطه و دلال و یا اصطلاح انگلیسی Undertake به معنای "متعهد شدن" اقتباس شده است (احمدپور داریانی،1383:4) و در سال 1848 توسط جان استوارت ، میل به کارآفرینی Entrepreneurship در زبان انگلیسی ترجمه شد(Brockhaus & Horwitz,1986).
فرد کار آفرین کسی است که توانایی تشخیص و ارزیابی فرصت های کسب و کار دارد و می تواند منابع لازم را جمع آوری کرده و از آنها بهره برداری نموده و عملیات مناسبی را برای رسیدن به موفقیت پی ریزی کند (جعفری و همکاران، 1371).