خلاصة:
یکی از دلایل اصلی سرعت و پیشرفت توسعه فناوری در کشورهای پیشرفته صنعتی توجه به فرآیند تجاری سازی نتایج تحقیق داخلی بازار آن کشورهاست. و میتوان گفت: اساس فرآیند تجاری سازی، مشارکت بخش تحقیقاتی و بخش صنعت در تبدیل نتایج تحقیقات به نوآوری است وامروزه تجاری سازی فن آوری و عواید حاصل از آن میتواند منابع مالی لازم را برای استمرار حیات این سازمان ها فراهم آورد. با توجه به تغییرات سریع در وضعیت بازار ، رقبا ، تکنولوژی و تمایلات مشتریان، شرکت ها نمیتوانند همواره به محصولات خود تکیه کنند. مشتریان بدنبال محصولات جدید و پیشرفته تر با بسته بندی شکیل تر و کیفیت بالاتر هستند، در نتیجه شرکت ها ناچارند محصولات جدید تولید و عرضه کنند که جوابگوی نیازها ، سلیقه ها و انتظارات مشتریان باشد به همین دلیل هر شرکت به برنامه ای برای توسعه محصول جدید نیاز دارد..که در این تحقیق سعی بر ارائه مدلی جهت تجاری سازی یافته های پژوهشی از تولید ایده تا ایجاد ثروت در بازار را داریم. که میتواند بعنوان راهنمای مناسبی در اختیار عناصر درگیر با مقوله تجاری سازی تکنولوژی و فنآوری قرارگیرد.
ملخص الجهاز:
یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت و توسعه فناوری درکشورهای صنعتی توجه به فرایند تجاری سازی نتایج پژوهش های داخلی آن کشورها بوده است .
از سوی دیگر تجاری سازی تحقیق فرآیندی است که از تمام پتانسیل های ممکن استفاده می کند، تا کسانی که در نوآوری و تکنولوژیکی سرمایه گذاری میکنند بتوانند فواید ایجاد شده توسط نوآوریشان بدست آورند( موسایی،1387).
سوم اینکه تجاری سازی تکنولوژی و فنآوری بخشی از نوآوری تکنولوژیکی است واگر نواوری را از پرداختن به ایده تا ورود به بازار در نظر بگیریم بدون تجاری سازی نوآوری ودر نتیجه فناوری وجود نخواهد داشت وچهارم اینکه، هدف اجرای این فرایند سودرسانی به سرمایه گذاران نوآوری تکنولوژیکی است.
از منظر رولی و مارتین برخی دیگر از مهمترین مشکلات تجاری سازی تکنولوژی و فنآوری عبارتنداز: کمرنگ بودن مشارکت محققان در ایجاد ارتباط بازار و محیط تولید تجاری کردن فناوری نیازمند توسعه و انتظار برای دریافت پول است و این فرآیند دشوار در عین حال طولانی است.
همچنین تحقیقات نشان داده است که موفقیت تجاری سازی R&D به عواملی نظیر قابلیت سرمایه گذاری خارجی ، مالکیت نتایج R&D مهارت های کار آفرینی و برنامه ها و سیاست های دولت ها بستگی دارد.
بهترین و مجهزترین تیم برای تجاری سازی تکنولوژی و فنآوری ، تیمی است که متشکل از چهارشخصیت مختلف باشد، مخترع / نوآور ، سرمایه گذار ، فن آور و کار آفرین( شاوردی، 1388) ، که از این حیث چهارشخصیت مذکور میبایست بدور از هرگونه تضاد مخرب فی مابین اعضا تنها با تکیه بر یک هدف اساسی یعنی رشد اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال و خودکفایی ملی گام برنهند.