خلاصة:
هدف از این تحقیق تاثیر سرمایه روانشناختی بر بلوغ سازمانی با توجه به سبک های یادگیری بود. پژوهش حاضر از نظر هدف تحقیق، کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات توصیفی محسوب می شود. همچنین این تحقیق در میان انواع تحقیقات توصیفی، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل روسا و معاونین شعب بانک صادرات ایران در شهر تهران می باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای تعیین حجم نمونه نیز با توجه به محدود بودن جامعه آماری تعدادی از روسا و معاونین شعب بانک صادرات ایران در شهر تهران بر مبنای جدول مورگان انتخاب شده و پرسشنامه ها بین آنها توزیع شده است. تعداد روسا و معاونین این شعب در سطح تهران حدود 1650 نفر تخمین زده می شود که بر این مبنا، تعداد 312 پرسشنامه توزیع گردید. همچنین 193 پرسشنامه برگشت داده شد که با نرخ بازگشت حدودا 62 درصد، دارای نرخ بازگشت قابل قبولی است. در این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد مورد استفاده قرار گرفت. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید متخصص تایید شد و پایایی پرسشنامه ها با آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل فرضیات از آزمون های کولموگراف اسمیرنوف، پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSSاستفاده شده است. نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی بر بلوغ سازمانی روسا و معاونین شعب بانک صادرات تاثیر دارد.
ملخص الجهاز:
بررسی شرط سوم: ضریب رگرسیون بین سرمایه روان شناختی و بلوغ سازمانی معنیدار باشد و زمانی که متغیر سبک یادگیری را به مدل اضافه کنیم، این رابطه متوقف یا کم شود.
حال نتایج تحلیل با در نظر گرفتن متغیر سرمایه روان شناختی و سبک یادگیری به عنوان متغیر مستقل در رابطه با متغیر بلوغ سازمانی مشخص شده است.
نتایج تحلیل رگرسیون رابطه سرمایه روان شناختی و سبک یادگیری بر بلوغ سازمانی متغیر وابسته: بلوغ سازمانی ضرایب استاندارد نشده ضرایب استاندارد شده t Sig. B Std. Error Beta مقدار ثابت 1.
002 مشاهده میشود که میزان رابطه بین سرمایه روان شناختی و بلوغ سازمانی نسبت به حالت اول کم شده است، بنابراین شرط لازم برای میانجی بودن متغیر سبک یادگیری برقرار است اما شرط کافی آن است که سطح معناداری آزمون سبل، کوچکتر از 0.
با توجه به مقدار ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده، می توان گفت که تقریبا 32٪ از تغییرات ایجاد شده در متغیر وابسته یعنی بلوغ سازمانی، از متغیر مستقل یعنی سرمایه روان شناختی ناشی می شود که حکایت از کم بودن تاثیر متغیر مستقل بر وابسته است.
با توجه به مقدار ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده، می توان گفت که تقریبا 45٪ از تغییرات ایجاد شده در متغیر وابسته یعنی سبک یادگیری، از متغیر مستقل یعنی سرمایه روان شناختی ناشی می شود که حکایت از تاثیر متغیر مستقل بر میانجی است.
نتایج آزمون های همبستگی روابط موجود در مدل مفهومی تحقیق را مورد بررسی قرار داده است و تحلیل رگرسیون جهت این رابطه ها و همچنین نقش میانجی متغیر سبک یادگیری را تعیین کرده است.