خلاصة:
این پژوهش به شناسایی مولفه های موجود در بخش مدیریت منابع انسانی مراکز رشد دانشگاهی و نقش آنها در شکل گیری شرکت های زایشی دانشگاه پرداخت . روش پژوهش کیفی- کمی (آمیخته ) و جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین در حوزه مراکز رشد در دانشگاه های استان مازندران است . نمونه گیری در بخش مطالعه کیفی هدف مند و در بخش کمی تصادفی طبقه ای است . در بخش کیفی تعداد ١٣ نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه ٣٠٤ نفر، ١٧٠ نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته است که بعد از تائید روایی، پایایی آن ٠/٨٢ محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن است که در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاهی، ١٦ مولفه در بعد مدیریت و کارکنان شناسایی شد. در بخش کمی، یافته ها نشان داد که مولفه حفاظت از داراییهای فکری توسط مدیران مرکز رشد با بالاترین بار عاملی (١)، و مولفه استقرار یک سامانه نظارتی دقیق بر عملکرد با کمترین بار عاملی(٠/٦٦) از کل واریانس ها را تبیین و سایر مولفه ها نیز هر کدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند.
ملخص الجهاز:
"نتایج تحلیل محتوای مصاحبه ها و کدگذاری باز: مفاهیم ، مقولات اصلی و فرعی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)سؤال اول : مؤلفه های موجود در بخش منابع انسانی انکوباتورهای دانشگاهی و نقـش آن در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه کدامنـد؟ بـر اسـاس تجزیـه وتحلیـل داده هـای کیفـی حاصـل از مصاحبه های عمیق و اکتشافی و کدگذاری و تحلیل محتوای متن مصاحبه ها و درعین حال مطابقت آنها با مبانی نظری، طبق نظر مشارکت کنندگان ، جهت پاسخگویی به این سؤال پژوهش ، مـیتـوان مؤلفه های شناساییشده در بخش منابع انسانی انکوباتورهای دانشگاهی که در ایجـاد شـرکت هـای زایشی دانشگاه تأثیرگذارند را در ١٦ مؤلفه طبقه بندی نمـود کـه در جـدول (١) نمـایش داده شـده است .
١٦ مؤلفۀ شناساییشده در بخش منابع انسانی (مدیریت و کارکنـان ) مراکـز رشـد دانشگاهی و نقش هر یک در شکل گیری شرکت های زایشی دانشگاه مورد تأیید قرارگرفته اسـت و مستند به ضرایب استاندارد الگوی مورد نظـر، بیشـترین اثرگـذاری متعلـق بـه مؤلفـۀ حفاظـت از داراییهای فکری (مدیریت دانش ) توسط مدیران مرکز رشد با بـار عـاملی (١) و بقیـه مؤلفـه هـای اثرگذار در درجات بعدی اهمیت قرار دارند.
نتایج تحلیل عاملی اکتشـافی کــه در تعیــین میــزان بارعــاملی هــر یــک از مؤلفــه هــای شناســاییشــده در بعــد منــابع انســانی در انکوباتورهای دانشگاهی که در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه نقش دارند، نشان داد که در بعد مدیریت و کارکنان مؤلفه حفاظت از داراییهای فکری (مـدیریت دانـش ) توسـط مـدیران مرکـز رشد از بیشترین و بالاترین ضریب تأثیرگذاری در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه برخوردارنـد، که این نتایج با یافته های پژوهش ویسی و همکاران (٢٠٠٦)، کانگ (١٩٩١) در مؤلفـه حفاظـت از 1."