خلاصة:
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی اختلالی مزمن است که بخش قابل توجهی از جمعیت کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت جانبی شدن در ریخت های فرعی کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی و بهنجار انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی ـ مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان دختر و پسر بهنجار و مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی 7 تا 13 ساله استان البرز در سال 1394 بود که از بین آنها80 آزمودنی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، و به وسیله مصاحبه بالینی و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز (1999)، به عنوان نمونه انتخاب شده اند. افراد نمونه در چهار گروه شامل کودکان بهنجار، ریخت نارسایی توجه، ریخت فزون کنش/ تکانشگر، و ریخت ترکیبی نارسایی توجه/ فزون کنشی قرار گرفتند و با پرسشنامه های دست برتری واترلو (استنیوس و بریدن، 1989) و پابرتری واترلو (الیاس و همکاران، 1998) ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در متغیر جانبی شدن، در مولفه دست برتری تفاوت معناداری در گروه ریخت های فرعی اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی در مقایسه با گروه بهنجار نشان نداد (01/0p) اما در مولفه پابرتری، گروه های فرعی و بهنجار تفاوت معناداری با هم داشتند (01/0p ).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر، تفاوت جانبی شدن در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی تنها در متغیر پابرتری تایید شد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که پابرتری عامل مهم تری در تعیین تفاوت جانبی شدن در کودکان مبتلا به ریخت های فرعی اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی از کودکان بهنجار است.
Background and Purpose: Attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) is chronic disorder that significant parts of these children are affected. Hence، this study aimed to comparison the lateralization in children with attention/ deficit hyperactivity disorder and normal.
Method: Present study was causal-comparative. Statistical population of this study included all children with attention/ deficit hyperactivity disorder in Alborz state with age group 7-13 in 2015. In this study 80 subjects were selected by means of available sampling، and the following scales were administered on them: Clinical Interview، Conner's of Childhood Behavior Problems Scale (1999)، Waterloo Handedness Questionnaire (Steenhuis and Bryden، 1989) and Waterloo Footedness Questionnaire-Revised (Elias et al، 1998) were used to gather of data. Subjects were four groups including 20 person with ADHD-PI، 20 person with ADHD-PHI، 20 person with ADHD-C and 20 normal person. Data were analyzed using one-way analysis of variance.
Results: The result of one-way analysis of variance in lateralization variable in handedness component did not show meaningful difference in subtypes of children with attention/ deficit hyperactivity disorder and normal group (p<0/01)، However، in the component of footedness have been meaningful difference in subtypes of ADHD and normal group (p<0/01).
Conclusion: According to research findings، differences in lateralization in between children with attention deficit / hyperactivity disorder and normal children can be confirmed only in footedness، so that we can say that footedness a more important factor in determining differences in lateralization in the form of subtypes of children with Attention/ deficit hyperactivity disorder than normal children.