خلاصة:
نیت سفر از جمله متغیرهای مورد علاقه متخصصان بازاریابی گردشگری بهمنظور تحلیل رفتار مصرفکننده در گردشگری میباشد در این پژوهش عوامل کشش و رانش موثر بر نیت سفر گردشگری مذهبی با نظرخواهی از خبرگان (روش دلفی) استخراج و سپس بر اساس نظرات خبرگان و مطالعات کتابخانه ای مدل نیت سفر گردشگری مذهبی تهیه و با استفاده از نرمافزار پی ال اس اسمارت مورد آزمون قرار گرفت براساس نظرات خبرگان، عوامل کشش مهم در نیت سفر گردشگر مذهبی به شهر قم، سن، اعتقاد گردشگر به لزوم زیارت منطقه، مذهبی بودن، انگیزه افزایش ایمان، تجربه سفر مذهبی داشتن، انگیزه برای بخشش گناهان و عوامل کشش مهم، وجود امکانات زندگی شبانه ، ذکر شدن اسم منطقه در قرآن و احادیث، توسعهیافتگی خدمات بهداشتی، مشهور بودن منطقه، توسعهیافتگی حملونقل منطقه میباشد براساس نتایج پژوهش برخی عوامل رانش با برخی عوامل کشش، برخی عوامل کشش با نگرش، نگرش با تمایل و تمایل با نیت سفر گردشگری مذهبی رابطه دارد .
travel intention is one of the variables that tourism marketing experts interest it to analyze consumer behavior in tourism. In this article، pull and push factors that affect travel intention of religious tourism were extracted with Delphi method firstly and then the model that it was submitted base of experts attitudes and library studies was tested with smart PLS software. Base of experts attitudes، the most important push factors are Age، tourist belief to requirement of destination Pilgrimage، Being religious، the impetus for faith increasing، Religious travel experience، the impetus for the forgiveness of sins. The most important pull factors are existence of night life in destination، mentioning
destination name in the Quran and the Hadiths، development of destination transportation، the fame of destination، development of health services in destination. Base of results، some pull factors with some push factors، some pull factors with attitude، attitude with desire and desire with travel intention of religious tourism have relationship.
ملخص الجهاز:
بررسي عوامل کشش و رانش مؤثر بر نيت سفر گردشگري مذهبي و نحوه تأثير آنها (شهر قم )١ سيد احسان حسيني پور٢ حسين رضايي دولت آبادي ٣ علي کاظمي ٤ - - (تاريخ دريافت : ٩٥/٢/٢- تاريخ پذيرش: ٩٥/١٠/٣) چکيده نيت سفر از جمله متغيرهاي مورد علاقه متخصصان بازاريابي گردشگري به منظور تحليل رفتار مصرفکننده در گردشگري ميباشد در اين پژوهش عوامل کشش و رانش مؤثر بر نيت سفر گردشگري مذهبي با نظرخواهي از خبرگان (روش دلفي) استخراج و سپس بر اساس نظرات خبرگان و مطالعات کتابخانه اي مدل نيت سفر گردشگري مذهبي تهيه و با استفاده از نرمافزار پي ال اس اسمارت مورد آزمون قرار گرفت براساس نظرات خبرگان، عوامل کشش مهم در نيت سفر گردشگر مذهبي به شهر قم ، سن ، اعتقاد گردشگر به لزوم زيارت منطقه ، مذهبي بودن، انگيزه افزايش ايمان، تجربه سفر مذهبي داشتن ، انگيزه براي بخشش گناهان و عوامل کشش مهم ، وجود امکانات زندگي شبانه ، ذکر شدن اسم منطقه در قرآن و احاديث ، توسعه يافتگي خدمات بهداشتي، مشهور بودن منطقه ، توسعه يافتگي حمل ونقل منطقه ميباشد براساس نتايج پژوهش برخي عوامل رانش با برخي عوامل کشش ، برخي عوامل کشش با نگرش، نگرش با تمايل و تمايل با نيت سفر گردشگري مذهبي رابطه دارد .